Categories
Stiri

Buget

Nu e prima dată când România începe un an nou fără buget aprobat. Dimpotrivă, am putra zice că e un obicei al locului să fim în întârziere, mai ales în anii cu alegeri. Proiectul nu e nici măcar depus la Parlament, ci încă în lucru la noul minister pentru buget. Ar trebui să fie gata până săptămâna viitoare, apoi discutat cu delegația FMI și depus în Parlament până la jumătatea lunii. Să sperăm că super-majoritatea își va face datoria de mașină de vot și nu va dura prea mult toată tevatura.

Răspunul la întrebarea de ce guvernul Ponta 1 nu s-a preocupat să-i lase bugetul făcut lui Ponta 2, dacă tot se aștepta să rămână la guvernare, e și el simplu de ghicit. Pe de o parte nu se făcea să spui poporului înainte de alegeri că toate poveștile cu micșorat taxe și mărit pensii și salarii sunt doar povești electorale. Iar pe de altă parte, necunoscându-se exact cum vor fi împărțite ministerele, nu se putea face împărțeala banilor. În aceste două răspunsuri stau și necunoscutele bugetului pe 2013. E limpede deja că în ceea ce privește indicatorii macro-economici bugetul va respecta programul FMI. Ceea ce mai așteptăm să aflăm este cine și cât primește din banii strânși din taxe, adică din banii siguri, că de cei europeni parcă văd că iar nu ne atingem.

Spre exemplu, dacă au împărțit CNADR între Fenechiu (drumuri naționale) și Șova (autostrăzi), rămâne de văzut câți bani va primi fiecare. Dileme „marilor proiecte” îl va cuprinde și pe Dragnea, căci și el dorește o halcă din banii de investiții, poate chiar mărețul program moșit de Udrea. Să ne amintim, „alternativa minune” a USL la măsurile de austeritate este, cel puțin retoric, tăierea banilor de investiții, care ar fi mers la clientela politică a PDL. Ia să vedem, în practică, cu mai multe guri de mulțumit, cum va sta treaba? (retorică și întrebarea mea)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *