Categories
Stiri

Guvernul este grav în culpă. Legea Referendumului în contextul abuzului de putere

Curtea Constituțională a analizat astăzi contestația depusă de PDL la modificării Legii Referendumului și cel puțin la prima vedere* a decis două lucruri:

1. Referendumul de suspendare a președintelui este valid dacă se prezintă la vot cel puțin jumătate plus unul din numărul de cetățeni din listele electorale.

2. Decizia este luată cu majoritatea voturilor valide.

Cu alte cuvinte, nu este nici formula USL (valid indiferent câți se prezintă la vot), nici cea a PDL (decizie cu majoritatea cetățenilor din listele de vot). Sunt de făcut câteva comentarii importante pe marginea acestei decizii:

1. Consecvența Curții. Trebuie văzut în motivație cum se raportează Curtea la decizia din 2007 pe același subiect, în care părea că aprobă formula USL. În decizia respectivă apărea și o opinie concurentă a unui judecător, care ar putea fi baza deciziei de astăzi.

2. Abuzul de putere. Aici e problema majoră. Avem în acest moment o a doua ordonanță de urgență a Guvernului care încalcă legea fundamentală (prima este cea cu privire la controlul constituționalității hotărârilor Parlamentului, confor deciziei de ieri). În căutarea unor soluții, identificăm și dimensiunea abuzului:

– Avocatul Poporului ar trebui să atace automat la CCR cele două ordonanțe, altfel își încalcă grav și pe față atribuțiile. Va face Dorneanu asta? Probabil că nu.

– Monitorul Oficial. Guvernul poate să jongleze cu publicarea documentelor în MOf. Spre exemplu, poate să amâne publicarea deciziilor CCR până după referendum, păstrând aparențele de legalitate. Nu este o vorbă în vânt. Amintesc că există un precedent cel puțin la fel de grav: săptămâna trecută, pe 4 iulie, cele două Camere au decis revocarea președinților, iar pe 5 iulie Guvernul a adoptat ordonanța care scoate hotărârile Parlamentului de sub controlul CCR. Ei bine, în MOf a fost publicată mai întâi ordonanța, iar apoi deciziile camerelor, făcând ca formal deciziile să cadă sub incidența ordonanței. Abuzul este evident.

– INS, listele electoral, recensământ: câți cetățeni suntem? Până acum, a convenit Guvernului (indiferent de culoare politică) să fie mult exagerat numărul de alegători, pentru a avea mai mulți deputați, senatori, consilieri locali, adică posturi pentru clientelă. Acum e invers, ar vrea mai puțini alegători, să scadă pragul de validare. Avem un guvern predispus la abuz, e de urmărit cum va încerca să manevreze listele electorale.

În mod normal, Guvernul ar trebui să retragă deîndată ordonanțele. Va face Ponta acest lucru? Puțin probabil.

3. Tactica președintelui Băsescu. Ironic, în acest moment cea mai bună tactică pentru președinte este să își îndemne susținătorii să nu se prezinte la vot. Să scoată USL 9 milioane de oameni la vot în mijlocul vacanței de vară. Ar fi similar cu tactica din Parlament, invetantă de USL, de a nu se prezenta la ședințe pentru a nu fi cvorum. Dar ce democrație mai e asta?

*Am spus „la prima vedere” pentru că formulare CCR are un grad de ambiguitate: „Legea pentru modificarea art.10 din Legea nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului este constituţională în măsura în care asigură  participarea la referendum a cel puţin jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.” Cum adică o modificare legislativă […] asigură participare? Oamenii ăștia nu sunt și ei în stare să vorbească românește?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *