La colțu' străzii

Lașitatea editorială a Facebook naște monștri adevărați din știri false

Un comentariu

În sfârșit au apărut primele îndoieli justificate factual, cu efecte concrete și măsurabile, față de habitatul jurnalistic (Newsfeed) creat de Facebook.

Foto Reuters

Existau și înainte voci îngrijorate de libertatea internetului care remarcaseră evoluția opac-monopolistă a Facebook.  S-au plâns de la creatori mărunți de conținut la redacții cu tradiție și editori giganți. Chiar și aici, noi am observat cum în doar câțiva ani Facebook ne-a furat ușor ușor colțul de stradă. Poate că e în firea lucrurilor, nimeni nu se poate lupta cu tăvălugul evoluției. Dar intuitiv, ceva n-a fost niciodată complet în regulă cu această mișcare. Și nu mă refer, de exemplu, la conținutul video pe care Facebook îl fură cu nerușinare și fără nicio intenție de a respecta drepturile de autor, în planul său de a submina Youtube.

Sub mult sclipici și poze cu pisici, Facebook acționează în mod evident fără etică. A făcut-o mereu, încă de la primele întrebări legate de confidențialitatea datelor utilizatorilor săi. Profilarea de marketing  se intersectează de minune pe facebook cu profilarea făcută de instituțiile de forță. Are cineva certitudinea că Facebook protejează datele noastre în fața corporațiilor sau guvernelor cu care își negociază bugete sau lobby?

Dar hei, e gratis, am toate contactele aici dacă îmi pierd telefonul. Plus, e o lume fascinantă în care pot urma pe oricine, e distractiv. N-am nimic de ascuns, nu? Să-mi citească micile bârfe, să-mi arhiveze anturajul, să-mi monitorizeze localizarea și mai nou să-mi servească știrile lui, scroll scroll scroll și bifez „Accept”. Ce se poate întâmpla?

Păi în primul rând, în doar câțiva ani, internetul începe deja să arate altfel. Nu mai e www – world wide web, Facebook și Google vor internetul lor controlat. Nu mai e alegerea RSS, ci un Newsfeed ales de algoritm. Adăugăm aici traficul mobil care a depășit traficul clasic de desktop/laptop și ne trezim într-un internet de aplicație, în care fiecare fuge de democraticul browser și ține userul captiv în țarcul său monopolist al aplicației.

Revenind la recentele alegeri prezidențiale din America, câteva voci deștepte au articulat limpede noua dilemă editorială creată de facebook prin răspândirea unor știri false. Care facebook desigur se eschivează ipocrit de responsabilități editoriale pe care în mod evident le are. Săptămâna trecută, tot internetul a râs de creatorul facebook Mark Zuckerberg care foarte candid și încurcat a declarat imediat după alegerile americane că știrile false propagate pe facebook nu au niciun impact pentru utilizatori – păi atunci nici postările facebook n-au niciun impact pentru publicitatea plătită ha ha și de aici sute de meme. Și prezentatorul BBC a încheiat zâmbind această știre.

Am cules mai jos câteva paragrafe din trei articole scrise la cald despre invazia prin dezinformare organizată pe social media. Cu siguranță vor urma analize aprofundate și poate urmări legislative, fiindcă ne aflăm într-o realitate nereglementată, ca pe vremea când drogurile se găseau la liber. Încep cu surpriza apărută din adolescența nouăzecistă, siteul MTV, da acea televiziune MTV care killed the radiooo staaar și care are secțiune de Politică (am îmbătrânit!). Citez:

 Argumentul că Facebook nu are nicio responsabilitate editorială pentru conținutul arătat utilizatorilor săi este derizoriu, pentru că se bazează pe o definiție a „editorial”, care confundă o intenție cu un comportament.

Editarea nu este o motivație. Este ceva ce faci, nu ceva ce vrei să spui. Dacă public o listă cu cinci articole, ordinea în care eu le aranjez este o alegere editorială, chiar dacă cred asta sau nu. Algoritmul Facebook, care promovează unele link-uri în dauna altora și care controlează ce articole apar la fiecare utilizator, reflectă, de asemenea, o serie de alegeri editoriale, dar ea însăși este o alegere proastă, deoarece cedează arhitectura de informații americane unui sistem extrem de susceptibil la scam.

Am propriile mele probleme cu New York Times, dar atunci când rețeaua socială atotputernică înlocuiește accidental ziare cu un cartel de tineri macedoneni care generează povești false pro-Trump pentru bani, atunci prietene, ai făcut o greșeală.

Titlul senzațional aruncat către chestiunea dezinformării Facebook întreabă dacă știrile false au costat-o președinția pe Hillary Clinton. Dar nu trebuie să crezi că Facebook l-a făcut pe Trump președinte ca să fii îngrijorat de actuala deformare a faptelor.

Una dintre condițiile de rezistență democratică este să ai o imagine exactă asupra ceea ce trebuie să reziști. Confuzia este un instrument autoritar; viața sub un regim autoritar nu înseamnă a fi pur și simplu mințit, ci a fi asaltat de contradicție și incertitudine până când linia dintre adevăr și falsitate se estompează și un fel de epuizare se așează peste chestiuni faptice. Pe plan politic vorbind, precizia este libertate. (Brian Philips – Shirtless Trump Saves Drowning Kitten)  

Mai departe, The New Yorker adresează aceeași întrebare despre claritate și relevanță în discursul public.

În acea zi, când călătoreau, Obama și Simas au vorbit aproape obsesiv despre un articol din BuzzFeed care descria modul în care orașul macedonean Veles a experimentat o „goană după aur” digitală, atunci când un mic grup de tineri au creat mai mult de o sută de siteuri pro-Trump cu sute de mii de followeri pe Facebook. Site-urile aveau nume ca TrumpVision365.com și WorldPoliticus.com, iar cele mai multe postări erau senzaționaliste, reciclate de pe site-uri americane de „Alternativa Dreaptă”. Dacă ați citit aceste site-uri, ați fi aflat că Papa Francisc l-a susținut pe Trump și că Clinton l-a încurajat de fapt pe Trump să candideze, pentru că el „nu poate fi cumpărat.”

Noul ecosistem mass-media „înseamnă că totul este adevărat și nimic nu este adevărat”, mi-a spus Obama mai târziu. „O explicație a schimbărilor climatice, de la un fizician laureat al Premiului Nobel arată exact la fel pe pagina de Facebook ca negarea schimbărilor climatice de către cineva de pe statul de plată al fraților Koch. Și această capacitate de a răspândi dezinformări, teorii aiuristice ale conspirației care să zugrăvească opozanții în lumină profund negativă, fără niciun drept la replică, a accelerat polarizarea mult mai puternică electoratului și face foarte dificilă o conversație de bun simț. „

Asta a marcat o schimbare decisivă față de epocile politice anterioare, a subliniat el. „În mod ideal, într-o democrație, toată lumea ar fi de acord că schimbările climatice sunt consecința comportamentului uman, pentru că asta este ceea ce nouăzeci și nouă la sută dintre oamenii de știință ne spun„, a continuat. „Și atunci am avea o dezbatere cu privire la modul în care să acționăm reparator. Ăsta e modul în care, în anii șaptezeci, optzeci, și nouăzeci, aveam sprijin republican pentru Legea Mediului și o abordare funcție de piață pentru să zicem ploaia acidă, mai degrabă decât o abordare pe bază de comandă și control. Așadar argumentai mijloacele, dar exista o bază comună pe care se putea lucra. Iar acum pur și simplu nu mai avem asta. ” (David Remnick – Obama Reckons with a Trump Presidency)

Apoi, un reportaj Vice prezintă povestea unui fost editor Facebook dat afară în urma desființării departamentului editorial al rețelei sociale. Mai interesant, asta s-a întâmplat după întâlnirea șefului Facebook cu lideri ai partidului republican, nemulțumiți de Newfeed-ul Facebook. Sunt declarații din interior foarte rare fiindcă puțini angajați își încalcă contractul de confidențialitate semnat cu compania.

Schrader spune că inginerii Facebook nu au înțeles rolul echipei sale editoriale. Dar că el și colegii săi au acționat foarte asemănător unei redacții de știri, interzicând postări înainte de a permite oricărui „modul de conținut” să se ridice la nivelul de „trend”. „Ce făceam în crearea acestor module de conținut este același lucru ca și scrierea unui articol”, a spus Schrader. „Asta a fost relatare. A fost crearea de știri.”

În luna mai, un membru al echipei de Știri-Trend a susținut că editorii au cenzurat știri conservatoare. Zuckerberg a ținut un summit cu lideri conservatori, inclusiv Glenn Beck și S.E. Cupp. La scurt timp după, Facebook a eliminat intreaga echipă de Știri-Trend și cu ea, un strat esențial de verificare factuală.

„Părea să fie mereu acest tip de fie desconsiderare fie neînțelegere cu privire la ceea ce echipa de Știri-Trend făcea de fapt”, a spus Schrader. „Pur și simplu nu păreau să înțeleagă produsul propriei companii.”

CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg a spus că adevărul este prea „complicat” pentru a-l discerne. Singura problemă însă: compania a identificat deja de fapt adevărul pentru agențiile de publicitate. În această săptămână, compania a interzis site-uri de știri false din utilizarea produselor publicitare pe Facebook. (Nellie Bowles – Facebook’s fixable fake news problem)

După Brexit si Trump, subiectul știrilor false cu priză la public se dezbate acum mult mai serios și a crescut semnificativ în importanță, serviciile germane de informații intrând în alertă față de riscul răspândirii unor astfel de știri false în anul electoral ce va urma în Germania. Totuși, nu este Facebook vinovatul principal pentru recentele evoluții politice, dar cu siguranță a fost un important catalizator al votului. Unul ipocrit, fără nicio răspundere asumată deși în lumea anglosaxonă bazată pe precedent există de sute de ani acea duty of care – o îndatorire de grijă. În acest caz, grijă editorială.

PS: după negarea inițială, acum câteva ore șeful Facebook a recunoscut în sfârșit problema și a promis un plan de rezolvare.

Anunțuri

Un gând despre „Lașitatea editorială a Facebook naște monștri adevărați din știri false

  1. Stirile false sunt de fapt cei care au indicat ca hillary clinton castiga la scor. Adica cnn si restul. Cu alte cuvinte hotul stiga hotii.

    Iar Zuckerberg nu e tampit. El stie ca daca cenzureaza anumite surse, pierde audienta. Concurenta abia astepta. Asa ca nici o sansa.

Spune-ţi părerea

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s