Categories
Random Stiri Tu cu cine ai vota

Câtă imunitate are Ponta și cum poate fi suspendat?

Victor-Ponta_guvern

Un semn că prevederile legale privind imunitatea sunt exagerate este și că trebuie să buchisești câteva legi pentru a înțelege situația lui Victor Ponta. Poate vă întrebați și voi care e situația cu imunitatea, de ce nu îl suspendă Iohannis și ce a votat Parlamentul astăzi. Iată ce am aflat.

Acuzațiile

Ponta este suspectat pentru mai multe fapte. Unele comise înainte de a fi ministru, dar pe când era avocat și deputat. Simplificând, e vorba de falsificarea unor rapoarte de activitate pentru a factura ilegal servicii de avocatură către companii de stat. Aceste lucruri le-ar fi făcut cu ajutorul și prin intermediul lui Dan Șova.

Alte fapte sunt comise după ce a devenit prim-ministru, adică numirea lui Șova în funcția de ministru, în schimbul unor beneficii materiale și în continuarea colaborării dubioase din trecut. Procurorii spun că este vorba de conflict de interese.

Imunitățile

Președintele, miniștrii și parlamentarii (deputați și senatori) beneficiază toți de imunitate, dar în condiții diferite, în baza unor legi diferite. Cel mai simplu e la Președinte, care nu poate fi urmărit penal pe durata mandatului. De aceea au fost suspendate toate dosarele lui Traian Băsescu și redeschise după ce i s-au terminat mandatele.

Deputații și senatorii au imunitate în fața anumitor proceduri pe durata mandatului. Ei nu pot fi reținuți sau arestați și împotriva lor nu pot fi emise mandate de percheziție sau supraveghere fără aprobarea Camerei din care fac parte, cu excepția situației că sunt prinși în flagrant delict. Dar pot fi urmăriți penal și pot fi trimiți în judecată, dacă procurorii au probe strânse pe alte căi.

Miniștrii au imunitate extinsă pentru faptele comise pe durata mandatului. Numai Camera Deputaților, Senatul și Președintele României au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârșite în exercițiul funcției lor. Evident, dacă nu se aprobă urmărirea penală nu se poate ajunge la judecată. Cererea se face în urma unei anchete condusă de o Comisie permanentă sau o Comisie de anchetă a unei din cele două Camere. Dacă ministrul sau fostul ministru e și deputat sau senator, cerera de începere a urmăririi penale trece pe la Comisia juridică din Camera respectivă.

Suspendarea

Dacă se începe urmărirea penală a unui ministru pentru faptele comise în exercițiul funcției, Președintele îl poate suspenda din funcție, dar nu este obligat. Dacă se ajunge la trimiterea în judecată, suspendarea este automată.

Dacă se începe urmărirea penală a unui ministru pentru fapte comise în afara mandatului, Președintele nu poate face nimic. Dar dacă se ajunge la trimiterea în judecată, îl poate suspenda.

Ce a votat Parlamentul

Pentru că Ponta este deputat și ministru, DNA a transmis Camerei Deputaților informațiile privind suspiciunea de trafic de influență comis în timpul mandatului. Camera a trebuit să decidă dacă va cere urmărirea penală sau nu. Informațiile au mers la Comisia juridică, iar membrii acesteia au făcut un raport negativ, adică au solicitat plenului să nu înceapă urmărirea penală. Plenul a votat raportul, deci Ponta rămâne doar suspect.

În această situație, Iohannis nu poate face nimic. Dacă în plen s-ar fi votat invers, pentru începerea urmăririi penale, Președintele l-ar fi putut suspenda pe premier, ceea ce ducea automat la căderea guvernului.

Din nou la acuzații

Să ne amintim că sunt două tipuri de acuzații împotriva lui Ponta. A scăpat pentru moment de traficul de influență, dar mai are și alte posibile încălcări ale legii.

Pentru acestea, DNA continuă investigația. Dacă va dori să îl aresteze sau facă o percheziție la Ponta, trebuie să se adreseze cu o cerere Camerei Deputaților. Dar, altfel, procurorii pot continua investigația și pot aduna probe prin alte metode. Au la dispoziție și posibilitatea de a cere punerea lui Ponta sub control judiciar, iar dacă un judecător va aproba acest lucru am putea ajunge în ridicola situație în care premierul merge o dată pe săptămână la Poliție să dea cu subsemnatul.

Dacă procurorii adună suficiente probe, pot decide trimiterea în judecată a lui Ponta. În acest caz, Președintele are din nou posibilitatea de a îl suspenda, provocând căderea Guvernului.

Dacă va cădea Guvernul, Iohannis are mână liberă să nominalizeze pe cine dorește ca prim-ministru, după cum am învățat din perioada Băsescu. Dacă Parlamentul respinge două nominalizări, Președintele poate să îl dizolve și să ceară alegeri anticipate.

Mici modificări la Codul Penal?

Pe agenda Comisiei juridice a Camerei Deputaților sunt 22 de proiecte de legi care modifică Codul Penal. Unele dintre ele sunt făcute pentru a spori artificial protecția legală a demnitarilor. Altele dezincriminează fapte ce sunt comise des de politicieni, inclusiv conflictul de interese de care e acuzat Ponta. Dacă ar trece, o bună parte din problemele lui Ponta cu legea – și nu numai ale lui – ar dispărea.

Camera Deputaților este cameră decizională în acest caz, ceea ce înseamnă că orice decide merge la promulgare, nu mai trece prin Senat. În practică, au fost situații în care Comisia juridică a produs un raport de adoptare luni la ora 23, iar plenul l-a votat mecanim marți la ora 10. Cel mai cunoscut are denumirea „marțea neagră”.

Ca o coincidență, Parchetul General a cerut informații despre 144 de parlamentari din toate partidele, care și-ar fi angajat rudele la cabinetele proprii, pe bani publici, făcându-se vinovați de conflict de interese. Dacă ar trece unele din proiectele de lege amintite, cei 144 de deputați ar dormi mult mai liniștiți. Nu vreau să speculez despre coincidențe, doar v-am informat.

N-am încărcat textul cu trimiteri la legi. Pentru cine vrea să verifice: trebuie să citiți Constituția, Regulamentele celor două Camere, Statutul deputaților și senatorilor și legea privind responsabilitatea ministerială. Vedeți și site-ul Camerei pentru agenda Comisiei Juridice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *