CUM pot fi verificate listele electorale?

Curtea Constituțională a decis să amâne o decizie privind validarea referendumului până pe 12 septembrie, cerând ca între timp să fie verificate și actualizate listele electorale. Ideea de a actualiza listele electorale, în sine, nu e rea. Cu ocazia asta ar putea să facă și un registru electoral. Dar poate fi făcută această acțiune într-un interval de o lună, cu rezultate credibile? Ar trebui să ne gândim ce presupune.

Listele electorale sunt extrase din Registrul Național pentru Evidența Persoanelor. Deci Registrul în sine trebuie verificat. Așa cum am spus, pentru a elimina o persoană din Registru, trebuie aduse dovezi concludente că a decedat, adică certificate de deces.

În practică, greul va cădea pe primării. Funcționarii din fiecare primărie vor avea la dispoziție o lună să verifice, caz cu caz, situația tuturor cetățenilor înregistrați în localitatea respectivă. Întregul proces va fi coordonat de ministerul administrației și internelor. Este o muncă uriașă, pentru că vorbim de 18 milioane de înregistrări. Vor apărea două tipuri de situații problematice:

  • persoane decedate (adică cele pentru care există certificate de deces). Acestea vor fi eliminate din Registru și prin urmare din listele electorale.
  • persoane care nu mai locuiesc în localitatea respectivă, dar despre care nu se poate spune că au decedat. Acestea nu pot fi scoase din Registru. Cel mult, înregistrările lor se vor muta de la nivel local, la nivel central, deci vor dispărea de pe listele electorale locale și se vor muta pe listele electorale de la municipiul București.

În prima situație, persoane decedate, lucrurile sunt clare, pentru că există documente și mă aștept să fie relativ puține cazuri.

A doua situație este cea cu potențial de abuz. Va exista tentația de a elimina unele persoane din Registru cu totul, pentru a valida referendumul. Vorbim totuși de aproximativ 1.2 milioane de persoane, un număr foarte mare. E posibil ca din dorința „să iasă bine”, să fie declarate inexistente unele persoane ce sunt, altfel, în viață, dar cine știe pe unde mutate. Fiecare astfel de caz în parte ar fi tragic pentru persoanele respective. Închipuiți-vă că sunteți în fața unui funcționar public care vă explică senin că nu existați. Cum procedați?

Revenind la întrebare, aș zice că e posibil. Însă dacă e credibil… asta e altă întrebare. Nu, nu e credibil. Sub presiunea timpului și sub control politic, nu cred că funcționarii români pot face într-o lună ce nu au făcut timp de două decenii.

Ca notă de final, mă gândesc cu milă la secretarii de primării și ofițerii de stare civilă. S-a dus liniștea, s-a dus vacanța. Vor avea o muncă titanică, cu o imensă presiune politică în spate. Nu merită așa ceva.

 

 

 

About these ads
This entry was posted in HB, LD, Politică, Societate and tagged . Bookmark the permalink.

121 Responses to CUM pot fi verificate listele electorale?

  1. trustman says:

    putem contesta si alegerile locale cu ocazia asta. si toate alegerile de acum inainte, in veacul veacurilor. Oricum, ma amuz foarte tare ca in tara mea de adoptie rezultatele la alegerile din 4 septembrie vor fi stiute inaintea celor de la referendum romanesc din 29 iulie. tara bananiera e un apelativ prea bland pentru romania.

  2. Ioana says:

    Daca pana in 12 septembrie finalizeaza si AEP analiza voturilor multiple, acelea vor fi scazute din total sau nu ? Dar presupun ca legislatia nu spune nimic in cazul asta…

  3. florin says:

    Din nou, curtea a dat-o la intors, sa nu se supere nimeni. Mai putin economia si cursul valutar.

    on-topic: dupa parerea mea, listele sunt umflate cu acei romani plecati definitiv, decedati prin alte tari, si pentru care nimeni nu a adus certificatul in tara.

  4. Moromitic says:

    Si mai e si perioada de nunti. Ptiu.

  5. Sedal says:

    Inca o indecizie a curtii din punctul meu de vedre. Curtea trebuia sa ia o decizie pe ce avem acum in scripte conform legii si sa zica conform cu listele pe baza carora s-a organizat referendumul, acesta nu poate fi validat, Nu este treaba ei sa ceara actiuni executive.

    Daca ii areda asa tare pe USL, puteau sa accepte decizia, si sa se apuce de curatirea listelor si sa il mai suspende o data cand erau gata.
    In plus amanarea asta de o luna este periculoasa pentru posibile alte cauze viitoare, Cine ne spune ca si in septmbrie nu se mai amana o data. Si tot asa pana cand expira mandatul de presedinte. Si genul asta de amanari pot sa apara si in alte cazuri.

    Din punctul meu de vedere, curtea a luat cea mai prosta decizie pe care o putea lua.

  6. laurentiucat says:

    nu e asa simplu chiar e foarte complicat si s-ar putea sa nu se schimbe mai nimic. http://www.dcnews.ro/2012/08/klaus-iohannis-primarii-nu-pot-curata-listele-electorale/

  7. silicon_v says:

    “persoane care nu mai locuiesc în localitatea respectivă, dar despre care nu se poate spune că au decedat”

    Poate cineva cu mintea limpede sa spuna cum se poate verifica asa ceva? Se ia o lista de 18 milioane de oameni, se cauta adresa, se merge la domiciliu (am pus diateza pasiva, de fapt, CINE MERGE ACOLO?) si se intreaba: ii avem pe x,y,z cu CNP-urile a,b,c pe lista. Mai locuiesc aici?

    Asta intr-o luna de zile. Practic un al doilea recensamant intr-o luna fara nicio pregatire suplimentarea, fara alocarea sumelor de la buget, fara recenzori disponibli, fara nimic, nimic, nimic etc (intamplator am avut de a face cu vechiul referendum pe parte logistica, pregatirile au inceput cu 8 luni inainte, cu niste chestii inimaginabile pentru omul de rand privind crearea sectiilor si sectoarele de recensamant, alocarea de oameni si rezerve, crearea bazelor de date, instructajul, etc etc etc etc)

    Ceea ce se propune e o uriasa aberatie. verificarea ca oamenii cu un anumit cnp locuiesc la o anumita adresa intr-o singura luna (si luna august!!!) pentru toata tara este ABSOLUT imposibila. Chiar daca de maine pleaca toti functionarii primariilor cu totul, nu doar starea civila, nu pot recenza nici 20% din populatie. Deja sunt optimist.

    Singurul lucru posibil este sa se mai perieze din nou listele verificand listele cu decedati si listele celor care au facut 18 ani pana pe 29 iulie. Si sa se actualizeze listele.

    Este aberant, dincolo de cuvinte. Imi pare rau ca nu pot chiar astazi, dar maine imi schimb lichidez absolut toate rezervele financiare in lei si trec totul pe usd. Si asa e mult prea tarziu, am fost un dobitoc care a crezut ca locuieste intr-o tara cat de cat normala

  8. Moromitic says:

    Eu sunt curios ce vor face cu persoana mea. De ani de zile sunt in capitala fara acte pentru simplul fapt ca in oraselul de acasa imi rezolv mai repede treburile birocratice decat as face-o in Bucuresti. Chiar daca implica un drum, functionarii de acasa sunt mult mai aproape (nu se cade sa te porti urat intr-un oras mic unde toata lumea stie pe toata lumea). Ma uit in jur si numar rapid vreo 10 amici fix in aceeasi situatie de cetateni cu domiciliul doar asa, nominal. Nici macar viza de flotant.

    Cum aflu daca inca mai am drepturi electorale?

  9. Emma Banu says:

    nu stapanesc subiectul, dar logic ar fi ca persoana mutata sa apara acolo unde s-a mutat, la fisc, la casa de pensii, la casa de asigurari. nu exista decat cu rare exceptii persoana care sa nu aiba contact cu institutiile. probabil ca apar de doua-trei ori pe liste, dupa cum s-au mutat
    in cazul deceselor s-ar putea sa avem chiar indecent de multe surprize, un indiciu fiind numarul mare de scrisori de felicitare trimise decedatilor si dupa cativa ani cu ocazia diverselor sarbatori.

  10. CoanaKiritza says:

    Cand expira mandatul procurorului general, Laura Codruta Kovesi?

  11. Moromitic says:

    @Kiritza: octombrie. Macar aici sper sa rasuflam usurati. Era o marsavie maxima sa-l schimbe pe Morar un presedinte neales.

  12. CoanaKiritza says:

    Dragul meu @Moromitic, nu mai pot sa rasuflu deloc, sunt neagra de suparare… Ce crezi, ca nu se mai poate amana odata?

  13. kinn says:

    Am multe nedumeriri. Cui i-a cerut CCR verificarea listelor? Cine are aceasta atributie? Care este drumul unui certificat de deces in evidenta primariilor si a politiei? In ce consta, de fapt, aceasta verificare a listelor? Daca e vorba doar de sincronizarea a doua baze de date electronice (care si care?), de ce nu s-au luat datele de la bun inceput din baza de date cea buna? De aia mi-e greu sa cred ca exista o baza de data actualizata la zi, undeva, iar astia de la acest Registru pur si simplu sa nu fi dat update, ca doar acest Registru National este el insusi parte a directiei de Evidenta Populatiei din MAI. De unde ar putea exista ceva mai actualizat?

    Cat despre cautatul certificatelor de deces in arhive, intr-o singura luna de august, mi se pare imposibil.

  14. polihimnio says:

    totusi, daca o persoana s-a mutat dintr-o localitate in alta, s-a mutat cu tot cu CNP, nu si-a lasat CNP-ul la vechea locuinta si apoi a facut rost de unul nou. daca e vorba doar de a curata listele electorale de CNP-urile duble, nu cred ca e mare scofala.

  15. Luke says:

    http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2012-08-2-12939646-0-comunicat-presa-ccr-2-august-2012.doc
    “Curtea Constituţională a solicitat Guvernului României ca, pâna la data de 31 august 2012, să transmită listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012.”
    Nu cred ca e loc de nici o interpretare aici. “S-a desfasurat” in baza listelor care au fost pe mesele din sectile de votare.

  16. Moromitic says:

    Nu pe bune, un amic (din afara) se intreaba acelasi lucru “cum consult lista electorala sa vad daca imi mai lasa astia dreptul de vot”?

    Daca se scad doar mortii e ok. Dar vii sa ramana cu vii.

    Practic sa inteleg ca se face ce? Un nou recensamant?

    Later edit: Luke, foarte buna observatie.

  17. Sedal says:

    Dupa comentariul lui Luke nu inteleg de ce i-a dat o luna intreaga? Datele alea nu exista la BEC o data cu voturile?

  18. Lucian says:

    Nu mai bine ieșeați 10 milioane să votați ?!

  19. Engel73 says:

    in republicile bananiere sunt cunoscute toate maimutele din jungla, inclusiv preferintele lor in materie de banane (bine coapte, coapte, usor necoapte), iar in Romania/Europa, intr-un an in care sunt prevazute atat alegeri locale cat si parlamentare, nu se poate stabili numarul persoanelor cu drept de vot? exista un motiv mai solid pentru care poate fi demis un ministru al MAI?

  20. Luke says:

    Le-au dat ce au vrut…o amanare (Morar? altele/altii?). Normal ca n-are sens, probabil doar n-au fost atat de nebuni incat sa sara calul mai mult.

  21. Ce ciudata sa scrii un astfel de articol ca si cum asta nu e rezultatul inteligentului boicotul.
    Sau daca listele sunt greu de validat mai bine mergem dupa ele cum sunt acum sigur gresite?
    Nu prea inteleg lamentatia, credeam ca va bucura rezultatul generat de boicot. Foarte ciudat, pare ca si cum nu s-a gandit nimeni la ce va urma dupa referendum daca rezultatul va fi asta. Desi era destul de usor de anticipat. Basescu nu a avut o recomandare pe care sa o urmati si in cazul asta?

  22. Sedal says:

    @VreauUltimulLoc

    Liste nu sunt greu de validat. Ce este asa de greu de inteles. Referendumul s-a bazat pe niste liste. Unde tu ai semnat in momentul in care ai votat. Alea sunt listele. Ele exista, nu trebuie validate. Pentru ca daca prin validare tu nu mai apari pe lista poti sa fi acuzat ca ai votat ilegal. Ce te faci atunci?

  23. @Moromitic e ilogica “frica” ta, nu ai C.I.??
    Discutia este despre decedati si dc cineva e ingrijorat sunt aia fara C.I. restul sunt in evidenta MAI. si sigur sunt inregistrati cu domiciliul undeva cazul dau la tine in orasel.

  24. kinn says:

    Am citit comunicatul de presa si cele 4 raspunsuri primite de CCR:

    1. INS isi declina orice competenta: nu stie inca nici cati sunt sub 18 ani, si chiar daca ar sti asta nu corespunde criteriilor de stabilire a populatiei cu drept de vot.
    2. Evidenta Populatiei da un numar, dar spune ca nu-l poate verifica
    3. Evidenta Populatiei spune ca nu poate garanta acuratetea numarului, fiindca datele sunt introduse numai de primarii, si pot aparea o gramada de greseli (normal ca pot, ca oriunde): operatorii nu le introduc, cetatenii din strainatate nu declara decesele etc.
    4. Autoritatea Electorala Permanenta spune ca ea face verificari daca listele sunt actualizate, a facut controale si a gasit multe nereguli la primarii care nu au actualizat datele, le-a amendat si spera ca primariile sa actualizeze pana la urma datele (ea are doar drept de control, da amenzi dar nu opereaza ea insasi modificarile).

    CCR, “având în vedere datele contradictorii”, “a solicitat Guvernului României ca, pâna la data de 31 august 2012, să transmită listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012″.

    Probleme generale:
    1. Din cate se pare, nimeni nu verifica daca actualizarile listelor de la primarii sunt transmise mai departe la Evidenta Populatiei. AEP spune ca ea verifica strict copiile tiparite existente la primarii. Evidenta Persoanelor spune ca ea e administrator al datelor, atat. Practic, nimeni un verifica segmentul Primarie -> Evidenta Persoanelor.
    2. Problema cetatenilor din strainatate care nu declara decesele nu poate fi rezolvata. O spune si Klaus Johannis, care confirma ce spunea Ovidiu mai demult: orice stergere din registru se face strict cu certificatul; n-a adus certificat, ramane in baza de date pana la 1000 de ani.

    Probleme cu decizia CCR:
    1. Nu exista “date contradictorii” cum au motivat. Exista o singura cifra, de la Evidenta Populatiei, supusa e drept multor erori, ca orice serviciu public din cadrul primariilor, de altfel.
    2. S-au solicitat “listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012″. Listele in baza carora s-a desfasurat referendumul din 29 iulie 2012 sunt cele existente. Nu poti actualiza trecutul.
    3. Cum poate verifica CCR daca listele actualizate date de Guvern la 31 august sunt mai corecte decat listele date tot de Guvern la 29 iulie? Mai ales ca problema celor care nu declara decesele este indecidabila.
    4. Judecatoarea Aspazia declara ca in opinia ei referendumul trebuia anulat fiindca listele erau false. Pe ce motiv, fiindca tot ce reiese din documente este ca (i) listele sunt supuse greselilor operatorilor de la primarii si (ii) AEP a facut controale si a amendat cateva primarii (vreo 200 / 1200, in special la comune).

    Multe, multe neclaritati.

  25. berenger1 says:

    eu am o nelamurire. verificarea asta presupune si o verificare a eventualelor voturi multiple?

    iar in alta ordine de idei, CIFRELE: 8.459.053 de persoane au fost prezente la vot. pentru ca referendumul sa fie valid, numarul alegatorilor trebuie sa fie mai mic de 16.918.106. cum vechea cifra era 18.308.612 (http://www.becreferendum2012.ro/DOCUMENTE%20BEC/Situatie.pdf), ar trebui ca 1.390.506 persoane sa nu mai apara in liste. ca opinie personala, ie cam mult

  26. Cand te gandesti ca era asa de simplu ca toti simpatizantii domnului Basescu, care cu siguranta formeaza o majoritate covarsitoare, sa fii pus acel NU hotarat pe foaie. Iar daca nu, formau o astfel de majoritate, sa accepte decizia majoritatii, ca in orice stat democratic.
    Dar asta ar fi fost o lovitura de stat, sau oricum o mare miselie, sa decida poporul cine il conduce… nasol rau.

  27. Jeack says:

    @VreauUltimulLoc: sau era si mai simplu ca usl sa nu fure la referendum si sa nu calce in picioare in gerenal toate legile care nu le convin.

    in fine. sint de acord ca boicotul a fost o decizie cretina si cei care l-au hotarit ar fi trebuit sa stie mai bine.

  28. Glumetzu says:

    @vreauultimulloc
    Hai sa mai incercam o data desi si eu si tu suntem pe langa subiect. Intelegi tu oare ca un referendum se convoaca pentru o problema grava? De exemplu: demiterea presedintelui pentru ca a incalcat Constitutia, consultarea populatiei pentru o noua Constitutie, etc? Bun daca am stabilit ca referendum inseamna ca populatia sa decida asupra unei probleme grave poti sa intelegi tu oare ca problema e grava doar daca 50% din populatie intelege sa aiba o parere, prin vot, despre acea problema grava? Si ca daca 50% din populatie decide ca e mai misto la plaja, e mai buna o bere rece la terasa, etc, atunci problema a fost grava numai in capul alora care a propus referendumul nu si a populatiei?

  29. Claudiu says:

    @moromitic: tu și cei zece ați vrut beneficiile traiului și muncii în capitală, fără a fi dispuși să și plătiți costurile asociate. Dat fiind că ați dat bătăi de cap statului român, care vă are pe liste unde nu sunteți și nu vă are unde sunteți, eu zic că statul va decide că nu existați (pentru că nu sunteți unde ar trebui să fiți), drept pentru care adios drept de vot :D

    Vorbind serios acum, nu era obligația voastră să vă duceți și să spuneți statului pe unde dormiți? Nu sunt listele în starea în care sunt și din cauza voastră? Știu de ce e mai ușor să nu respecți această obligație, dar întreb și eu :)

  30. Moromitic says:

    Claudiu, eu dintotdeauna am fost bucurestean, a fost un accident ca tata a acceptat un job fost repartizat in provincie. :) Mie imi place orasul asta, e singurul respirabil (nu in sensul ecologic) din Romania. Si de fapt din zona, de la Atena la Kiev. Cel mai aproape oras in care m-as muta din Bucuresti e… Milano. Si am aproape jumatate din viata traita in Bucuresti, practic toata viata mea de adult. Ca sa se inteleaga atasamentul.

    Dar. Daaaar. Birocratia e cu totul alta poveste. Crede-ma, am incercat. Imi plac tanti functionarele de unde am buletin si pasaport, chiar sunt niste bomboane. Ba chiar si medicul de familie care imi stie toata bolile de la pojarul copilariei incoace. Sa continui: am amici cu proprietati cumparate in Bucuresti care si-au pastrat buletinul/domiciliul din copilarie.

    Nu subestima groaza de birocratie.

  31. @glumetu inteleg eu, si cinstit mai mult de 50% avea o parere despre referendum (daca nu chiar au avut). Iar Basescu a incalcat suficinet de mult si grav constitutia sa nu fie asta o problema de principiu, doar ca in romania asta se trece foarte facil cu vederea. Sa nu crezi ca ii banuiesc pe cei de la USL de intentii altruiste si etice.
    Deci acum trebuia ca poporul interesat de subiect sa isi spuna parerea, se facea o majoritate si se lua o decizie. Cam asta am zis, nu ma intereseaza in speta ce decizie se lua, traba poporului. Imi exprimam si eu optiunea mea daca aveam una daca nu nu.
    Si nu suntem chiar asa pe langa subiect, ca subiectul e tara in care traim si prosti, destepti avem dreptul la o opinie sau un vot.

  32. Oreste says:

    Nu era lozinca aia pe toate drumurile: “Nu votezi, nu contezi!” ?? sau “Nu votezi, nu existi!” ??

    Ce e asa de greu? Sa ii radieze pe toti cei care nu au votat si gata. Eu in cazul asta imi vreau banii inapoi din taxele platite la stat (de mine si de angajatorul meu) pana acum!
    Cine mai vrea taxele inapoi? :-))

  33. polihimnio says:

    ca fapt divers, mi-a placut declaratia lui MRU: “Cerem demisia de urgenţă a primului ministru Victor Ponta, a ministrului Internelor, Ioan Rus, a ministrului delegat pentru Administraţie, Victor Dobre..”. probabil fostul prim-ministru nu stie ca demisia primului ministru duce la depunerea mandatului de catre intregul Guvern.

  34. Dacă într-o lună se poate rezolva, de ce n-au făcut-o în trei luni de când guvernează ?
    Au vrut să-l demită pe președintele ales încă din prima sa zi de mandat.
    I-am surprins cu boicotul .

  35. Isailă Brătfălean says:

    Dacă susținătorii lui Băsescu știau diferența dintre „înscris în listele electorale permanente” și „cetățean cu drept de vot” puteau acționa la timp pentru a preveni situația actuală.

    Încă nu am găsit un astfel de susținător să știe și să scrie asta pe Internet. Sau poate că știu și sunt surprinși că au aflat și alții, recte CCR.

  36. romanita says:

    Nu mi-e clar cum decid ei ca eu nu as mai fi pe liste. Am buletin de Bucuresti si toate actele pe Bucuresti (pasaport, proprietate) dar normal ca nu ma gasesc la recensamant sau verificare, eu nu mai locuiesc in tara. Drept de vot tot am, oriunde m-as gasi.
    La fel mi se pare si cu cei care s-au mutat din judetul lor unde au buletinul la Bucuresti. Poate s-au mutat fix de o saptamana, nu au avut timp sa isi schimbe actele. N-ai cum sa confirmi. Ce faci, mergi la toti acasa, ii suni pe fix? Le iei dreptul de vot? Si sincer, ii inteleg pe cei care nu si-au schimbat domiciliul la Bucuresti, intr-adevar, birocratia e o durere.

  37. @Isailă Brătfălean
    Au fost persoane care ne-au sfătuit să luăm măsuri :
    http://delaepicentru.com/2012/07/30/%e2%98%85-securizarea-absentei-la-scrutin-a-functionat/
    N-am crezut că membrii USL vor decade atât de rău. Cel mai cinstit guvern !
    Or să ne îngroape pe toți doar ca să rămână ei la putere. Și ca să-i scape pe alde Cătălin Voicu !

  38. OvidiuB says:

    Cred ca problema e chiar mai simpla: e un fapt ca cerinta de cvorum se raporteaza la un numar care, nota bene, NU ESTE NUMARUL TOTAL AL CETATENILOR ROMANI CU DREPT DE VOT. In diaspora traiesc multi romani (din diverse valuri de emigratie, unii si de 40-50 ani plecati) care nu sunt pe listele noastre, DAR au dreptul sa voteze.

    Dupa ce se vor scadea mortii de pe liste (cateva zeci de mii, nu mai multi), se va ajunge la miza adevarata a acestei “renumarari”: cand stabilim numarul total al alegatorilor (dar nu al cetatenilor romani cu drept de vot!) pe baza caruia calculam cvorumul, ii luam sau nu in calcul si pe cei care “locuiesc in permanent”. Iar raspunsul la aceasta intrebare, care va decide daca luam in calcul sau nu aprox. 3 milioane de romani, il va da MAI.

    Cam cum ar fi ca MAI sa dea un raspuns care sa NU duca la validarea referendumului? :)

    P.S. Nu e suspecta tacerea lui Basescu de pana acum?

  39. OvidiuB says:

    *pe cei care “locuiesc permanent” in Romania?

  40. romanita says:

    @OvidiuB–cum adica cvorumul nu e format din numarul cetatenilor cu drept de vot?? dar din cine e format? ce conteaza unde locuiesti permanent, in ce tara? daca ai cetatenie romana (care, nota bene, poti sa o ai in paralel si cu o alta cetatenie) ai drept sa votezi, faci parte din cvorum.
    Si daca esti plecat de 40 de ani, teoretic esti pe liste (daca ai buletin din tara, certificat de anstere) si nu exista nici un certificat de deces/renuntare le cetatenie/hotarare judecatoreasca, care sa spuna altceva.

  41. Dorel says:

    Daca n-ai buletin nu poti vota, cel putin eu asa stiu prin urmare e similar cu a nu a vea drept de vot. Se numara buletinele valabile la data referendumului si se afla numarut total de alegatori si gata. Fiecare sectie de evidenta populatiei poate da rezultatul intr-o zi.

  42. Andy says:

    Vor face urmatorul lucru: cine n-a votat acum e taiat de pe lista, urmand sa-si recupereze dreptul de vot pe o lista suplimentara la urmatoarele alegeri.

    Nu e foarte greu.

  43. Andy says:

    Eu imi aduc aminte o declaratie a lui Grebla de dinainte de referendum care spunea ca se pot peria listele electorale in 7 zile.

  44. lili says:

    Daca pana in 12 septembrie vor reusi sa actualizeze listele, de ce nu le-au actualizat de cand USL a venit la guvernare, ca doar stiau ca in Romania numarul populatiei a scazut, se vorbeste despre asta nu de ieri de azi, a fost subiect si la Referndumul din 2007 si dupa Recensamantul din 2011 si la respingerea de catre CC a Romaniei a Legii votului uninominal!!
    Si totusi USL nu le-a verificat de cand e la guvernare, au declarat senini numarul de 18 milioane votanti iar acum vin ca fata mare la maritat sa spuna ca e altfel !!!
    RUSINE!!
    Si demisia de urgenta a Ministrului Rus !!
    Atata incompetenta este in adminsitratia publica romaneasca, asta stiam si noi, dar acuma intreb: ce INCREDERE va mai avea UE in cifrele raportate de Romania la UE, cand cazul Greciei ajunsa la faliment din cauza raportarilor mincinoase nu l-a uitat deloc UE??!!!
    Vai de Romania asta…. cu asemenea politicieni, cu asemenea Ministri cu asemenea guvernanti vom ramane mereu la coada vacii….
    Iar actualizarile ce le vor face analfabetii de primari din satucurile de pe coclaurii patriei ne vor “lamuri” pe naiba… mi-e teama ca vor minti in draci si cine stie ce naiba o sa iasa la final…. ce cifre fantoma……

  45. Andy says:

    @lili

    Cifrele raportate de Romania la UE au fost si sunt gresite :)

    Dintre tarile UE, in acest moment numai Romania si Lituania (daca nu ma insel) au raportari gresite. Inainte a mai fost Grecia.

    Exista o analiza bazata pe niste teoreme matematice ale existentei sirurilor, nu am la indemana articolul acum dar o sa fac rost de el. Cert e ca cifrele raportate de Romania nu se incadreaza in acele teoreme, iar asta a atras de mult atentia Bruxelles-ului.

  46. didel says:

    Cel mai simplu: sa se faca inca un referendum, intins pe 3-4 saptamani, cu o intrebare simpla: “Traiti?”. Sa fie si urna mobila pentru cei imobilizati, etc. Cei care in 3-4 saptamani nu se sinchisesc sa se prezinte la acest “referendum”, sa fie exclusi de pe listele de vot. Chiar si pentru cei aflati in strainatate 3-4 sapt sunt suficiente pentru a le permite prezentarea la un consulat sau ambasada (in cazul in care se mai considera partea natiunii romane).

    Oricum ar rezolva problema, este necesar sa se refaca si listele de reprezentare (nr de consilieri pe fiecare localitate, nr de parlamentari pe fiecare judet, etc).

  47. didel says:

    PS: Sa se asigure ca nu voteaza si mortii, sa faca fiecarui votant o poza cu buletinul in mana.

  48. lili says:

    N-am reusit sa inteleg nicicum a cui este RESPONSABILITATEA FINALA in toata povestea asta jenanta pentru Romania, pentru ca am citit urmatoarele in Cotidianul:
    “”Conform prevederilor legale în vigoare, competenta de verificare a acestora (a datelor de pe listele electorale permanente – n.r.) aparţine exclusiv Autorităţii Electorale Permanente. Astfel, datele de mai sus pot fi de natura să afecteze numărul total al cetăţenilor cu drept de vot înscrişi în listele electorale permanente”, se mai arată în precizările remise joi dimineaţă Curtii Constitutionale de către Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date.

    De cealaltă parte, Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a recunoscut într-un document oficial, făcut public, că listele electorale permanente nu reflectă structura şi dimensiunea corpului electoral actual.

    Autoritatea arată totodată, în răspunsul dat Curţii Constituţionale, că responsabilitatea privind actualizarea listelor electorale permanente revine, conform legii, primarilor şi serviciilor locale de evidenţă a persoanelor care se află în subordinea lor.”

    Daca citesti cele de mai sus te crucesti, adica RESPONSABILITATEA este ba a unuia ba a altuia !!
    CINE NU SI-A FACUT treaba in acest caz ?
    Care este RESPONSABILUL final, cel care TREBUIA sa aiba cifrele corecte si la zi ?!!!
    Ce FACE Autoritatea asta electorala permanenta(!!!) AEP zi de zi, ca alegeri avem mai rar, nu zi de zi?
    Angajatii aia de la AEP pentru ce iau salariu ?!
    Ce FAC ei zi de zi INTRE alegerile din Romania ?!!!! Ce RESPONSABILITATI au in Fisa postului ?!
    Poate ma lamureste cineva…..

  49. Clever Pacala says:

    Mare-i gradina lui Dumnezeu si multi prosti mai sunt intr-insa. Sa presupunem ca sunt banuieli ca unii au decedat, Intr-o luna nu li se poate clarifica nicicum situatia legala. Elodia afost declarata moarta dupa 5 ani de la disparitia ei, asta este termenul legal, si trebuie hotarare judecatoreasca..

  50. Anton KOVACS says:

    In Romania nu poti sa-ti duci copilul acasa pana nu are certificat de nastere (deci undeva intr-un calculator a fost gebnerat un CNP) si nu poti sa-ti ingropi mortul pana nu ai un certificat de deces (deci, undeva intr-un calculator decesul a fost inregistrat intr-o baza de date).
    In concluzie, undeva (Evidenta Populatiei) trebuie sa existe o baza de date cu toti cetatenii nascuti si cu toti cetatenii decedati.
    FIind in posesia acestei baze de date aflarea datelor este ceva cat se poate de simplu, ceva de genul COUNT TO tot_pop FOR EMPTY(data_deces) pentru a afla totalul populatiei in viata si COUNT TO tot_aleg FOR EMPTY(data_deces) .AND. puscarie=.F. .AND. YEAR(date())-YEAR(data_nasterii)>=18 pentru a afla totalul alegatorilor.
    La fel de usor se pot extrage datele repartizate pe localitatile de domiciliu sau grupate pe alte criterii de acest gen, nu trebuie sa fii Bill Gates pentru asta.
    Asa cum spunea cineva mai sus, discutia despre cei mutati dintr-o localitate in alta este inutila, daca te-ai mutat votezi pe lista suplimentara in localitatea de adoptie si nu mai votezi in localitatea de domiciliu, dar numarul total al alegatorilor este acelasi, respectiv numarul cetatenilor in viata, care au depasit varsta de 18 ani si nu sunt in puscarie.
    Sigur Ministerul de Interne, sau cum s-o fi numind, are aceste date si le poate oferi in maxim 5 minute, dar probabil nu se doreste acest lucru.
    Restul, cu date de la statistica care nu corespund cu datele de la sanatate si cu datele de la Evidenta Populatiei (nici nu au cum sa corespunda) sunt povesti pentru pulime.

  51. Peter says:

    In sfarsit un Site une imi pot expune doleanta. Deci: Dragi compatrioti. Daca tot vrem o verificare, am dreptul SA STIU. Sunt unul din cetatenii Romaniei care NU AM VOTAT. Vreau sa am posibilitatea sa verific daca cineva a folosit CNP-ul meu pentru a vota. Sunt dispus sa furnizez CNP-ul – numai CNP-ul – unor autoritati care sa verifice daca a votat cineva cu acest CNP. Sunt constient ca eu nu pot avea acces la aceste date dar, in situatia ca mi se spune ca cineva a votat in numele meu, LEGAL AR TREBUI SA AM POSIBILITATEA sa cer Autoritatii Electorale Permanente sa mi se puna la dispozitie PAGINA DIN LISTA ELECTORALA UNDE EU FIGUREZ. Eu pot dovedi cu CI CA NU AM VOTAT.

  52. george says:

    saracii functionari…..dar pana acum ce au facut? au dormit?…din fericire nu..au vegheat cu cafeaua in mana la bunastarea banului public.. succesuri

  53. George A. says:

    @Peter: Lipsa unui petic de hârtie autoadezivă de pe cartea de identitate NU poate constitui dovada absenţei de la vot.

  54. KingSnake says:

    E distractiv ca voi confundanti prezenta pe listele electorale permanente cu dreptul de vot.

  55. president@greentable.ro says:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Referendums_in_Italy

    1. Inaccurate electoral registers skew the quorum. In 1999 a referendum was held to change Italy’s electoral law but the necessary quorum was missed by a margin of less than 0.5%. Subsequent enquiries and investigations after the vote revealed that numerous electoral registers across Italy had people’s names listed on them who had either moved away long ago or were deceased. Some of these deceased had actually even voted at the polling station leading a further investigation into identity theft. Critical politicians called these “ghost” voters. The Italian government ordered a massive cleanup of the registers across the country. After this was done it emerged that the 1999 referendum would have met the quorum had the registers been accurate in the first place.

    2. The quorum required is anti-democratic. The quorum required to render each referendum valid is by far the most controversial aspect of the law and is the most often cited in critic attacks on the whole legal process. Critics allege that the voter turnout at local, regional and national elections across Italy rarely ever goes past the 80-85% mark. This means that 15-20% of the voting public will never turn up at the polling station in the first place

    3. Despite the clear possibility of merging the date of the two electoral consultations, most ruling governments will set a separate date for referendum, as merging the two votes would almost guarantee the quorum being met. This happened in the year 2000 when merging the date of the Italian regional elections and the seven referendums was possible.

  56. viorel says:

    mi se pare ca se cam bate apa in piua pe aici… singulul @kinn a observat corect: CCR nu solicita refacerea listelor ci doar listele pe baza caruia s-a realizat referendumul.
    —————
    CCR, “având în vedere datele contradictorii”, “a solicitat Guvernului României ca, pâna la data de 31 august 2012, să transmită listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012″.
    —————
    e destul de clar, nu ?
    ce nu e deloc clar e
    1. MAI a dat doar nr total, de ce nu a dat si listele ?
    2. Ce ar putea sa dureze o luna sa centralizeze aceste liste ????
    restul sunt doar dat cu parerea…

  57. Mihai says:

    @Kinn,@Viorel Faptul ca cer “listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul ” nu inseamna ca vor o curatire a listelor? Altfel ce ar inseamna actualizate?

  58. Basistilor
    Sa traiti bine!!!!!!!!!!!! :(

  59. Radu says:

    Nu prea inteleg toate discutiile astea cu faptul ca dreptul la vot este unul fundamental si trebuie sa fim atenti sa nu stergem oamenii de pe aceste liste. Ma rog, sa ma explic mai bine ce nu inteleg: pentru situatia actuala, ar fi fost corect sa se foloseasca listele existente. Asta e, e si vina usl-ului ca nu-s in stare sa numere corect votantii, sa suporte consecintele.

    Dar pentru viitor, din punctul meu de vedere ar fi corect ca, daca lipsesti la doua voturi consecutive, sa fi sters de pe lista (cum cred ca se propunea chiar pe aici pe undeva), fara niciun fel de jena legata de faptul ca ii iei omului un drept fundamental. Daca doreste sa si-l recupereze, se duce la politie si se inscrie din nou pe lista. Sau sa se renunte la pragul de 50%, daca e o problema asa mare asta cu stersul.

    Motivul pentru care cred asta este urmatorul: am prieteni pe care ii doare fix in c..r de vot. Nu au fost in viata lor, si nu se vor duce niciodata. Unii sunt plecati pe afara si sunt mai preocupati de cum sa-si faca un rost pe-acolo decat de cine e presedinte in Romania. Altii sunt pur si simplu sictiriti de viata, politica, whatever. Parerea mea e ca la fel ca ei gandesc cam 25% din romani. Nu are niciun rost sa-i numaram si pe astia, daca punem conditii de cvorum la referendumuri.

  60. Alex Valahul says:

    e clar ca judecatorii astia 9 sunt si ei oameni, cu prietenii si dusmanii lor, cu fricile , temerile lor, cu numere de telefon si adrese la care se pare ca orice politist are acces…..
    pe de alta parte, macar de-ar fi mers cu porcaria pana la capat, sa stim o treaba clara; au ales in schimb s-o scalde aruncand tara in haos.

    intrebarea este : poate oare Basescu SA REZOLVE PROBLEMA PRIN DEMISIE, daca este presedinte suspendat ? strict tehnic si legal vorbind…. ca daca poate, banuiesc (si intr-un fel sper) ca o va face.
    pentru ca oricum baietii astia vor scoate cum-necum vreun milion de oameni de pe liste si base n-are nicio sansa.

    macar vom sti o treaba : vom trai intr-o dictatura a prostiei , minciunii si tupeului; si socialista pe deasupra. ma rog, care mai are chef sa traiasca pe aici.

  61. Gigi says:

    La cate comentarii tendentioase am citit mai sus, pot sa-mi permit si eu sa pun o intrebare extrem de naiva: in conditiile in care, de cel putin 30 de ani, rata natalitatii este sub 2 si scade in continuu, iar speranta de viata in Romania nu a evoluat de o maniera impresionanta, cum se face ca in anii ’90 aveam aproximativ 17,5 milioane de votanti, iar acum sunt 18,3 milioane?
    Nu punem in discutie rezidenta in Romania sau in strainatate, nici act de identitate valabil (sau nu). Discutam strict de persoane majore avand cetatenie romana.
    Credeti, sincer, ca cifra este superioara celei de 17,5 milioane de acum 16 ani, sau mai degraba inferioara?

  62. momarlanu says:

    Domnule autor si domnilor comentatori,
    Ati fost vreodata intr-o primarie comunala?L-ati intalnit acolo pe ofiterul starii civile/functionarul platit de la buget exclusiv pt aceasta insarcinare?pentru aceasta munca? Cunoasteti legile pendinte de starea civila-casatorii,nasteri decese?Ati vazut vreodata normele juridice obligatorii de urmat? Cine a fost macar vizitator acolo stie exact cum stau lucrurile!!! Nasterile, casatoriile, decesele se raporteaza dupa cel mult trei zile de la producerea lor organelor ierarhic superioare si in primul rand evidentei populatiei?Ce registre electorale? ce alta birocratie evocati sa se mai aplice cand totul , dar absolur totul este reglementat “la sange”? Corectitudine sa fie, si disciplina administrativa, nu tampenii bune de incurcat oamenii la minte!!!! Nici popa nu te ingroapa ,, oameni buni,, daca nu exista certificat de deces!! Nici o pompa funebra nu o poti angaja fara sa ai certificatul constator de deces de la medicul ce a constatat decesul!! Politicienii astia ne considera de-a dreptul fara minte,oameni buni!! Ati vazut vrodata vreun birou al evidentei populatiei de la politie?(acum , mai nou functioneaza pe langa prefectura si primariile municipale) La fel, , cine a avut de a face cu procesele de succesiune de proprietate s-a lovit de problemle astea si stie exact ce scrupulozitate legislativa domneste in materie,, neadmitandu-se nicio derogare de la legile persoanei. In fine, cine are copii de 14 ani stiu bine ca in termen de 15 zile trebuie sa-i intocmeasca CARTE DE IDENTITAE. altfel primeste o amenda usturatoare!!(Esti somat acasa din oficiu!) Trageti va rog ce conluzii vreti din ce am spus. Dar nu vorbiti dupa ureche!! Nu credeti in minciunile care vi se servesc cu atat bataie de joc la adresa dv.!!

  63. Emma Banu says:

    ce simplu ar fi fost tot daca dreptul de vot ar fi fost dat doar de existenta CI. oricum cei fara ea clar nu au legatura cu Romania decat la modul declarativ.
    mortii nedeclarati nu o reinnoiesc
    cei plecati si dezinteresati ar trebui sa manifeste minima responsabilitate a reinniorii in schimbul dreptului de vot
    nu mai avem problema schimbarii de domiciliu si ramanerii in lista si inscrierea duplicata la noua adresa
    sunt in circulatie 15 milioane, cu tot cu cei de 14-18 ani.
    restul pana la 18 milioane de alegatori sunt in strainatate, fara CI, poate unii de mult decedati si nedeclarati. daca mai aveau vreo treaba in tara aveau si CI.
    exceptiile punctuale, care sigur ca exista, raman exceptii. cei fara CI din motive obiective se compenseaza probabil cu numarul proaspetilor cetateni moldoveni, mandri posesori de CI cu care se plimba prin Europa pentru ca nu incap cate 1500 intr-o garsoniera, cum se atesta la Evidenta populatiei

  64. viorel says:

    @MIhai: asa se numesc ele: “liste electorale permanent actualizate”

  65. viorel says:

    Listele electorale cuprind cetăţenii cu drept de vot înscrişi în Registrul electoral, iar acest registru este întocmit, păstrat şi actualizat în permanenţă, până la data de 31 martie a fiecărui an, de către Autoritatea Electorală Permanentă. Altfel spus, cu privire la acest referendum, discutăm despre numărul persoanelor înscrise în Registrul Electoral la data de … 31 martie 2012.

    si mai multe detalii aici:
    http://www.nouarepublica.ro/ce-reprezinta-listele-electorale-permanente/

  66. Mihai says:

    @Gigi: Raspunsul e simplu: drept de vot au cei peste 18 ani, adica cei nascuti dupa 1994. Natalitatea a inceput sa scada abrupt dupa 1991 deci trendul negativ nu afecteaza inca listele electorale decat extrem de putin. Acum sunt votanti cei care s-au nascut in perioada cand se interzisese avortul, asa numitii decretei. Niciodata nu au fost atatia votanti si nici nu vor mai fi dupa cum e trendul actual.

  67. Mihai says:

    @viorel: totusi, MAI a schimbat cifra cu nr. de electori de cateva ori, cu diferente foarte mici, subliniind ca sunt listele “la zi” si ca de aici rezulta si micile diferentele.

  68. momarlanu says:

    PS- Incercati la orice punct de trecere a frontierei romanesti spre vest, unde se poate treve cu cartea de identitate, si cereti politistului de frontiera sa va identifice dupa Codul Numeric Personal(CNP) si vedeti daca nu figurati in baza lor de date!! In cateva secunde sunteti identificat!! Si ei, uslasii , nu pot face clara o lista de votare?Povesti de adormit copii si pe cei analfabeti!! dar nici pe ei maqcar!! Uitati-va la tiganii care vin si ies din Romania cu puradei cu tot!!!Alt prilej de a va edifica total despre minciunile USL!!! Sa spuna orice USL-ist ca nu e asa ca-l scuip intre ochi!!

  69. viorel says:

    @Mihai: daca info in link e corecta, nu aveau voie sa le schimbe dupa 31Martie. Doar in 2013.

  70. Florin S. says:

    Este interesant ca nimeni nu se gandeste sa reseteze sistemul si sa foloseasca un sistem care chiar functioneaza intr-o tara in care democratia functioneaza. Dar de ce sa nu inventam roata, mai ales daca putem sa o facem cu colturi :).
    Evident insa ca nici un sistem nu poate rezista in fata “inventivitatii” politicianului roman si a dorintei acestuia de a frauda. Orice sistem democratic functional are ca piatra de temelie faptul ca legile nu se discuta, la fel cifrele. In plus, un sistem democratic functional inseamna respectul parerii oricarui cetatean, chiar daca aceasta nu coincide cu a majoritatii.
    Sistemul electoral din Irlanda, pe care il cunosc si functoneaza ireprosabil, dupa parerea mea, este cam asa (evident, persoane mai avizate decat mane pot sa analizeze in detaliu acest sistem):
    1. Pentru a putea vota, orice persoana trebuie sa fie inscrisa in Registrul Electoral al localitatii in care are domiciliul. Autoritatile responsabile (consiliile locale sau teritoriale) trebuie sa pregateasca si sa publice acest registru in fiecare an. Registrul intra in functiune la o data certa (15 februarie) si este valabil pentru 12 luni, pentru orice fel de alegeri sau referendumuri care au loc in acest interval.
    2. Fiecare persoana poate verifica registrul, poate cere amendamente si isi poate muta rezidenta, daca respecta conditia sa nu fie inregistrat decat la o singura adresa – evident fraudele sunt pedepsite drastic si fara multe discutii.
    3. Inainte de orice eveniment electoral, fiecarei persoane inscrise in registru i se trimite un tichet de votare (un fel de carte postala) care ii permite sa voteze – fara acest tichet nu se poate vota. Daca, de exemplu, au loc alegeri si un referendum in acelasi timp (da, uite ca se poate), fiecare votant primeste un tichet pentru fiecare eveniment electoral. Evident, pe fiecare tichet este mentionat evenimentul electoral la care se poate vota cu el.
    4. La vot te poti prezenta numai daca ai acest tichet si un act de identitate cu fotografie. Poti sa votezi doar in localitatea unde ai resedinta. Tichetul ti se opreste la vot.
    Se vede imediat ca in acest fel nu exista turism electoral… nu poti sa votezi in localitatea in care domiciliezi, nu votezi. Statistic, voturile pierdute in acest fel fie nu sunt relevante, fie inseamna ca persoana respectiva nu s-a obosit sa vina la vot.

    Banuiesc ca exista si alte sisteme functionale, trebuie doar sa se doreasca implementarea unuia.
    Nu discut acum despre modul in care se distribuie voturile, ar fi multe de invatat. Ce este cert: nu am vazut nici o discutie la votare, nu am auzit certuri in legatura cu distributia voturilor – si sunt aici de 14 ani.
    Cred ca in loc de discutii sterile, disperare si bascalie, ar trebui sa punem presiune pe politicieni in legatura cu clarificarea unor aspecte de acest gen, sistemul electoral fiind cheia de bolta a democratiei dintr-o tara.

    Nu am auzit inca despre un politician in Romania care sa isi propuna, ca prim obiectiv, schimbarea sistemului electoral astfel incat sa se inlature fraudele. Nu am auzit, de asemenea, despre un politician care sa propuna un moratoriu (si sa il si respecte) asupra mitei electorale. Tuturor le convine starea de fapt si tipa cand aceasta se intoarce imptriva lor.
    Probabil ca a venit timpul pentru un astfel de politician…

    Cu bine,
    Florin

  71. eu says:

    Wow, primariile vor avea de lucru. Foarte bine. Sunt in stare sa faca asta? Ma indoiesc, Sunt in stare sa faca corect asa ceva? Sigur nu. Ca la nebuni….
    Tare ma bate gandul sa o tai din tara..

  72. Spawn says:

    Sistemul bugetar care se ocupa cu actualizarea datelor de orice fel nu isi face treaba. O spun din proprie experienta, cand, dupa ce m-am mutat, 2 ani la rand am facut sesizari imbecililor sa nu imi mai trimita impozitul pe vechea adresa ( asta dupa ce am fost la politie si mi-am schimbat buletinul, apoi am fost si am declarat apartamentul, l-am scos pe cel vechi, am mutat masina pentru a fi impozitata pe noua adresa si am declarat si o casa de la tara). In al treilea an, ghiciti pe ce adresa a venit impozitul? Evident, pe cea veche. Am renuntat sa mai alerg sa completez hartii pentru ca un imbecil de functionar public nu isi face treaba. Asta este un caz. Un alt caz pe care cred ca l-ati intalnit mare majoritate, este cel al amenzilor achitate dar care vin la plata o data cu impozitul la sfarsitul anului. Bineinteles, ca tu, ca un cetatean model care nu are treaba acasa, te duci frumos si arati procesul verbal al amenzii si chitanta de efectuare a platii ( daca nu cumva ai pierdut-o) si oamenii te scot din evidenta, pe loc (deci, se poate). In cazul nostru, ceea ce nu au facut in atata amar de vreme, nu vor face intr-o luna. Eu intreb cu ce vor fi platiti oamenii astia care vor munci sa verifice toate hartiile (inteleg dintr-o declaratie a soricelului ca vor munci si 18 ore pe zi) si daca isi vor face treaba corect. Am mari indoieli in acest sens.

  73. Florin says:

    Seara buna
    In Franta, e la latitudinea votanului sa se declare la primarie resedintei sale, maxim la finele anului A pentru un vot posibil in anul A+1.
    Dupa verificari de dubluri de indentitate, se primeste un depliant de vot a resedinta, cu 5 randuri de cate 2 casute (turul unul/turul doi), casute numerotate. La fiecare tur se schimba casuta. Daca sari un tur, ai o “lipsa de stampila” in casuta corespunzatoare turului. La finele depliantului se primeste automat un altul.

    Ca sa se evite frauda in local, la sosire, prezentand un document de identitate esti trecut prezent intr’un registru (numele tau figuraza deja in registru). Votezii in separeu (un buletin intr’un plic) si apoi depui plicul in urna, in timp ce langa o alta persoana cu un alt registru iti pregateste unde sa semnezi de vot si ti se stampileaza depliantul.

  74. Tudor says:

    Sincer acuma, este corect sa validezi/invalidezi un referendum pe baza listelor de DUPA referendumul respectiv? Ioan Rus ce a pazit pana la referendum?

  75. Mihai says:

    Eu din toata harmalaia asta inteleg ca pana la urma toata amanarea se bazeaza pe cea de a doua adresa primita de CCR de la MAI, aia in care ziceau ca nu-si pot asuma responsabilitatea pentru corectitudinea listei. Daca se confirma si ca CCR nu a cerut curatarea listelor ci doar listele pe baza carora s-a desfasurat referendumul, devine tot mai clar ca e un nou caz Grajdan. Cineva de la MAI a trimis o adresa care baga tot Ministerul in rahat dar foloseste Cauzei.

  76. joness says:

    Acu’, ziceam eu ca Zegrean se pregateste sa castige referendumul, dar nu ma asteptam sa se intample chiar asa, ad literam… :D

  77. Alius says:

    @Peter: nu poti demonstra cu Cartea de Identitate ca nu ai votat, ci doar cu semnatura. Daca semnatura nu este a ta, atunci este clar ca nu ai votat si asta se constata foarte usor. Problema e ca nu stiu unde si caror autoritati trebuie sa te adresezi pentru a putea sa verifici acest lucru. Listele s-au dat la BEC si nu cred ca mai are acces oricine la el.

  78. Gigi says:

    @Mihai: Decreteii au deja peste 40 de ani, cunoastem. Numai ca, imediat dupa aceea, natalitatea a scazut din nou, si ireversibil.
    In 1991 a avut loc o scadere brusca, de acord. Dar nici inainte nu stateam prea bine.
    Ce spui matale se aplica la trecerea la majoritate a decreteilor, adica inainte de 1989.
    Alte argumente? Ca stim cu totii ca Basescu are dreptate (regula numarul unu). Iar regula numarul doi este ca, daca nu, se aplica regula numarul unu. Corect?

  79. Emil says:

    Gogule, o persoana daca s-a mutat dintr-o localitate trebuie scoasa de pe lista acelei localitati si EVENTUAL introdus-o pe lista unei alte localitati DOAR daca se face eventual dovada ca locuieste acolo. Mai mult, persoanele care nu mai locuiesc in Romanaia de mai mult de 12 luni TREBUIE scoase, conform legii, de pe listele electorale. Asta nu inseamna ca daca se prezinta in strainatate sau in tara la vot nu vor fi primite. Vor fi primite dare ele nu sunt luate in calcul pe listele electorare permanente. Persoanele care nu mai locuies in tara de mai mult de 12 luni pot fi totusi trecute pe listele electorale permanente DOAR daca fac cerere scrisa pentru a fi inscrisi in acestea.

  80. berenger1 says:

    a gasit varu jean solutia:
    „cea mai bună soluţie ar fi ca, în termen de treizeci de zile, fiecare cetăţean român să solicite în scris reînscrierea pe listele electorale. Votează cei care se înscriu. Astfel vom şti, cu certitudine, cine e viu şi cine nu, cine are actele de identitate expirate, cine e în Noua Zeelandă şi nici prin cap nu-i trece să voteze etc.etc. Românii din străinătate care doresc să voteze pot solicita înscrierea pe listele electorale prin ambasade. La aceasta să se adauge, ca o corecţie, listele cu persoanele care au interdicţie de a vota, în urma unor condamnări sau a unor diagnostice medicale, Şi cu asta am lămurit chestiunea.”
    maret…

  81. 1 says:

    Domnule Ovidiu,

    Se pare că nici dvs. n-aţi fost atent la cerinţa CCR.
    CCR n-a cerut verificarea sau actualizarea listelor.
    Iată ce a cerut CCR: “Curtea Constituţională a solicitat Guvernului României ca, pâna la data de 31 august 2012, să transmită listele electorale permanente actualizate în baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012″.
    Accentuez aici: “listele electorale permanente actualizate ÎN BAZA CĂRORA s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012″.
    Deci, nu ALTE liste, ci listele electorale folosite la referendum.

  82. Alius says:

    @berenger1: Ce spui tovarase? Sa-l ajut eu pe nea varujean? Sa vina sa ma numere, ca el a facut referendum, nu eu. Sau sa fi cerut asta inainte de referendum, nu acum dupa.

  83. Ovidiu says:

    @Luke, Kinn: Cred că onor Curtea s-a bâlbâit în formulare, neînâlegând sistemul (!!). Există un set de „liste electorale permanente” actualizate de dinainte de votare, dar pe acelea le-a primit deja. Așa încât acum cere o nouă actualizare.

    @Kinn: Din cate se pare, nimeni nu verifica daca actualizarile listelor de la primarii sunt transmise mai departe la Evidenta Populatiei.

    Primăriile au obligația legală să transmită informațiile la Evidența Persoanelor. Aceștia din când în când – la alegeri – solicită expres o actualizare, și primesc răspuns. Așa a fost la referendum. Ar fi absurd să mai fie plătit cineva din bani publici care să verifice constant că toți respectă legea, dacă nu sunt suspiciuni. Iar dacă apar suspiciuni, avem poliție să le investigheze.

    @berenger eu am o nelamurire. verificarea asta presupune si o verificare a eventualelor voturi multiple?

    Asta o face separat AEP. Au achiziționat deja un serviciu de scanare și OCR pentru listele electorale, dar termenul este de 60 de zile. Nu cred că vor termina până pe 12 septembrie.

    @polihimnio: probabil fostul prim-ministru nu stie ca demisia primului ministru duce la depunerea mandatului de catre intregul Guvern.

    Ești off-topic, ranchiunos și mai ales prost informat. Demisia primului-ministru duce, într-o primă fază, la formarea unui cabinet interimar condus de unul dintre miniștri. Toți miniștri rămân în funcție până la numirea noului cabinet, deci solicitara ca unii din ei să își dea imediat demisia are sens.

    @Isailă Brătfălean: Dacă susținătorii lui Băsescu știau diferența dintre „înscris în listele electorale permanente” și „cetățean cu drept de vot” puteau acționa la timp pentru a preveni situația actuală.

    Toți cetățenii cu drept de vot se află pe listele electorale permanente. Văd că tot comentezi la toate articolele, de obicei cu mici banalități, dar nu ai bunăvoința să citești ce comentezi, poate pricepi câte ceva.

    @OvidiuB: In diaspora traiesc multi romani (din diverse valuri de emigratie, unii si de 40-50 ani plecati) care nu sunt pe listele noastre, DAR au dreptul sa voteze.

    Tocmai, că aceștia sunt pe listele electorale, pentru că sunt în Registrul Național de Evidența Persoanelor. De aici vine cea mai mare parte din diferența între cifrele INS (care măsoară „populație stabilă”) și listele electorale (care includ „cetățeni cu drept de vot”).

    @Andy: Vor face urmatorul lucru: cine n-a votat acum e taiat de pe lista, urmand sa-si recupereze dreptul de vot pe o lista suplimentara la urmatoarele alegeri.

    Nu, nu vor face asta, e ilegal.

    @Anton KOVACS: Exact așa se petrec lucrurile, cum le-ai descris tu. Însă USL susține că procesul de actualizare a bazei de date este eronat, deci au rămas înregistrări ce ar fi trebuit scoase. Curtea a cerut să se verifice acest lucru.

    @KingSnake: E distractiv ca voi confundati prezenta pe listele electorale permanente cu dreptul de vot.

    E distractiv că n-ai înțeles nimic din toată discuția.

    @Radu: Dar pentru viitor, din punctul meu de vedere ar fi corect ca, daca lipsesti la doua voturi consecutive, sa fi sters de pe lista (cum cred ca se propunea chiar pe aici pe undeva), fara niciun fel de jena legata de faptul ca ii iei omului un drept fundamental. Daca doreste sa si-l recupereze, se duce la politie si se inscrie din nou pe lista.

    A existat această propunere în 2008, a fost respinsă de Parlament (PNL+PSD+UDMR, dacă se întreabă cineva cine). Problema e că acum listele electorale sunt legate biunivoc de REgistrul Național de Evidența Persoanelor. Nu poți să ștergi pe cineva de pe listă fără să-l ștergi din Registru, iar dacă îl ștergi din Registru îl anulezi ca cetățean. Aici intrăm în zona drepturilor fundamentale.

    Sunt și eu de acord că ar trebui să existe un Registru Electoral cu viață proprie, inclusiv cu regula propusă de tine.

    @Gigi: Credeti, sincer, ca cifra este superioara celei de 17,5 milioane de acum 16 ani, sau mai degraba inferioara?

    Este superioară. Trebuie să privești evoluția demografică în ansamblu. Începând cu anii ’90 și până prin 2008 au împlinit 18 ani și deci au intrat în corpul electoral generațiile numeroase născute în anii 70-80 (decrețeii), deci ponderea celor peste 18 ani în total populație a crescut. Doar din 2008 încoace a început să scadă.

    @viorel: Referința legislativă este eronată. AEP se ocupă de liste doar începând cu alegerile parlamentare din 2012, așa spune legea.

  84. Si totusi, ce a cerut Curtea? Si ce va trimite Guvernul? Presimt ca va fi o diferenta mareata intre cele doua iar haosul va continua.

  85. KingSnake says:

    @Ovidiu: din pacate te grabesti. Citez din comentarii:

    „Cum aflu daca inca mai am drepturi electorale?”
    “cum consult lista electorala sa vad daca imi mai lasa astia dreptul de vot”?
    “Pentru ca daca prin validare tu nu mai apari pe lista poti sa fi acuzat ca ai votat ilegal.”
    “Ce faci, mergi la toti acasa, ii suni pe fix? Le iei dreptul de vot?”

    Si mai sunt tot de felul asta. Listele electorale ar trebui sa contina doar cei ce au domiciliul stabil in localitatea respectiva. Asta nu inseamna ca ceilalti nu au drept de vot, ci doar ca voteaza pe liste suplimentare acolo unde domiciliaza (in strainatate de exemplu). Daca stau in Bucuresti fara sa fie inregistrati este optiunea lor. Ca sistemul sa functioneze (asa cum este de exemplu in Austria) ar trebui sa existe obligatia (si amenda de rigoare) sa te inregistrezi la fiecare mutare, iar cand parasesti tara sa te “stergi”.

  86. Ovidiu says:

    @KingSnake: Precizare: când zici „listele electorale ar trebui…” exprimi opinia ta proprie și personală. Ca să nu înțeleagă cineva că ar fi cerințele legale actuale.

  87. Sevraj says:

    @Ovidiu, trebuie avuta in calcul o alta situatie. am fost la sectii de vot de foarte multe ori si am vazut chiar scari de bloc si parti intregi din strazi care NU ERAU PE LISTE. Am avut si rude care reclamau persoane decedate pe liste, dar in general sunt mai multi omisi decat cei care reclama ca au decedat.
    Plus ca oamenii au drept de vot de la 18 ani, asta inseamna ca doar scaderea demografica dintre 1999 si 1994 afecteaza actualele liste. daca mai adaugi si cresterea sperantei medii de viata din anii astia, vei vedea ca nu trebuie sa ne miram daca, chiar dupa ce scadem decedatii in liste, avem cam acelasi numar sau chiar mai mare.

  88. KingSnake says:

    Da, este opinia mea, bazata si pe experienta de aici, din Austria, unde in urma inregistrarii domiciliul am fost automat trecuti si pe listele electorale pentru alegerile locale (am primit si instiintare oficiala cu privire la asta).

  89. Sevraj says:

    @Ovidiu> Sursa pentru cresterea sperantei medii de viata intre 1990 si 2010 cu aprox. 4 ani: http://www.google.ro/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:ROM&dl=ro&hl=ro&q=speranta+medie+de+viata+in+romania
    @KingSnake: la alegerile locale e alta treaba, acolo votezi unde ai domiciliu, nu in baza cetateniei. Ai dreptul sa alegi si sa fii ales daca locuiesti in tara straina, e altceva.

  90. KingSnake says:

    Pe de alta parte, uite ce zice AEP:

    http://www.roaep.ro/ro/section.php?id=87&termen=L

    “Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care au fost întocmite.”

    Deci principiul ar fi acelasi, doar ca nu existe un mecanism functional de inregistrare a mutarilor si iesirilor din tara. Ba chiar daca radierea se face doar in felul urmator:

    “Se radiază din listele electorale permanente persoanele decedate, persoanele care şi-au pierdut cetăţenia română şi persoanele care şi-au pierdut drepturile electorale”

    Atunci ce se intampla cand te muti in alta localitate si iti schimbi actul de identitate ? Esti inregistrat in noua localitate (in conformitate cu primul paragraf), dar nu esti radiat de acolo de unde te-ai mutat, conform cu al doilea citat ? Ar fi absurd.

  91. Lucian says:

    Eu am doi veri + nevestele stabiliți în Canada, nu mai au de multă vreme acte de identitate românești valabile, dar ei figurează în continuare în listele electorale. Pentru că, da, nici nu s-au declarat vreodată “emigrați” și, evident, nici nu au fost declarați decedați (Doamne ferește!). De fapt, tehnic vorbind, statul român nici nu știe că ei sunt emigrați, pentru că da, au avut “nesimțirea” să nu-i ceară voie statului român să emigreze. Pur și simplu au făcut-o. Dacă statul român e nemulțumit de atitudinea lor n-are decât să le trimită amendă pe vechea adresă.
    De fapt, e treaba statului român să ia act de faptul că lor nu le mai pasă de ce se întâmplă pe aici, că din punct de vedere al statului român sunt probabil dispăruți, și să-i scoată de pe liste. Singurul calcul serios e, cum s-a zis mai sus, cel care se poate face pe baza cărților de identitate în circulație la care se adaugă numărul buletinelor de identitate vechi ale populației de peste 71 de ani (cei care nu au mai prins reforma cu cărțile de identitate). Oricum am da-o, mai mult de 16 milioane virgulă un pic de votanți reali nu iese la socoteală – și asta cu tot cu cei emigrați aiurea ale căror acte încă nu au expirat. Realitatea va ieși cu siguranță la iveală în următoarele săptămâni.
    Chestia cu cvorumul e din specia „cine sapă groapa altuia cade singur în ea” și trebuie să fie un avertisment pentru toți cei care vor să submineze democrația folosind reguli care ocolesc validarea la urne.

  92. DenisaC says:

    O idee excelentă: http://delaepicentru.com/

    Domnul Marius Mistrețu a trimis scrisori Autorității Naţionale pentru Cetăţenie, Autorității Electorale Permanente, Serviciului de Evidenţă a Populaţiei și Direcţiei Generale de Paşapoarte în care îi anunța că „sunt viu şi nevătămat”. Nu știu procedura, dar cei care nu vor fi în localitatea de reședință până pe 31 august vor fi scoși de pe liste?

  93. laurentiucat says:

    carti de alegator. cine are carte voteaza,cine nu,nu! cine isi ridica cartea (electronica) ca sa poata vota cu ea si electronic daca stie cum, pana la data alegerilor, face parte din nr de alegatori la care se raporteaza votantii unuia sau altuia.. ceilalti …data aviatoare, daca vor dori.

  94. KingSnake says:

    @Sevraj: in Romania, din cate stiu, nu exista liste electorale construite diferit pentru alegerile locale. Mai mult, as putea vota in Bucuresti la alegerile locale, daca as vrea (cum am CI valida).

    Iar despre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate:

    “Înregistrarea cetăţenilor cu domiciliul în străinătate se va face pe baza evidenţei existente la Direcţia generală de paşapoarte din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, utilizate la eliberarea paşapoartelor de tip CRDS.”

    “Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi cetăţenii români cu domiciliul în ţară aflaţi temporar în străinătate, la cererea lor, se înscriu în Registrul electoral cu datele
    corespunzătoare ultimei adrese de domiciliu sau de reşedinţă.”

    “Listele electorale permanente ce cuprind cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate se întocmesc de către Autoritatea Electorală Permanentă şi vor sta la baza delimitării secţiilor de votare ce vor fi organizate în străinătate.”

    LEGE nr.35 din 13 martie 2008

    Deci daca AEP nu a intocmit liste pentru strainatate si nu existe cereri individuale pentru prezenta in registru, cetatenii romani din strainate nu ar trebui sa se regaseasca pe listele electorale permanente. Pe 29 nu exista nicio lista electorala permanenta la Ambasada din Viena.

  95. Ovidiu says:

    @KingSnake: Referința legală valabilă pentru Referendum este art. 73 din Legea 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și Senatului. Dacă nu mă crezi pe cuvânt, te rog să verifici hotrărârile BEC, că nu stau acum să fac explicații juridice lungi. Articolul respectiv zice așa:

    (2) Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative selectează şi prelucrează datele privind cetăţenii cu drept de vot cuprinse în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, tipăreşte şi pune la dispoziţia primarilor listele electorale permanente, în două exemplare. Actualizarea listelor electorale permanente se realizează de către primarul unităţii administrativ-teritoriale împreună cu serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor. Termenul de punere la dispoziţia primarilor a listelor electorale permanente de către Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor este de 45 de zile de la data stabilirii zilei alegerilor.

    (cu observația că pentru Referendum, dată fiind graba USL, termenul de 45 de zile s-a redus la 5)

    Că ar trebui să fie altfel, e altă discuție. Dată fiind situația, eu tot încerc să explic cum este acum.

    @Lucian: Cei doi veri și nevestele lor sunt în continuare cetățeni. Faptul că le-a expriat actul de identitate nu le anulează calitatea de cetățeni, pe care au dobândit-o prin naștere, nu printr-o formalitate administrativă. Fiind cetățeni, apar în Registrul național de evidență a persoanelor cu drept de vot și prin urmare apar pe listele electorale permanente.

    Singurul calcul serios se face pe baza documentelor de naștere, respectiv deces și renunțare la cetățenie, pentru că cetățenia se obține prin naștere și se pierde la moarte sau la renunțare voluntară. Existența sau inexistența unei cărți de identitate este o formalitate administrativă inferioară prevederilor constituționale cu privire la drepturile fundamentale.

  96. KingSnake says:

    @Ovidiu: cetatenii romani cu domiciliul in strainatate ar trebui sa se regaseasca pe listele electorale permanent pentru strainatate elaborate de AEP. Daca AEP nu si-a facut treaba, sa raspunda.

  97. kinn says:

    @KingSnake: Daca o parte din votanti nu se regasesc pe nici un fel de liste, atunci nimeni nu va sti niciodata cati votanti sunt in total, deci concepte precum “cvorum” sau macar “prezenta la vot” vor fi imposibil de definit.

    Nu, eu cred ca atat timp cat orice om are un domiciliu in acte, in tara sau in strainatate, atunci trebuie sa fie pe o lista electorala a localitatii respective.

  98. George A. says:

    Hmmm… Dacă citesc corect de pe site-ul AEP, cel dat de KingSnake, şi citesc şi legea avem aşa:

    1. Referendum – valid dacă se prezintă 50%+1 din numărul celor înscrişi în listele electorale permanente.
    2. Liste electorale permanente – se întocmesc pe localităţi (din România) şi cuprind pe toţi cei cu domiciliul stabil în respectiva localitate şi cu drept de vot valabil (au vârsta, nu e suspendat).

    Aşadar pragul de validare se raportează la numărul cetăţenilor cu drept de vot cu domiciliul în România. Asta nu înseamnă că orice cetăţean român cu domiciliul în afara ţării nu poate vota. El poate vota, dacă vrea şi dacă are un acces facil la vot. Dar nu e numărat la prag.

    Interesant. Astfel formulată, legea poate aduce o prezenţă de peste 100% la urne. În teorie. Frumos.

  99. KingSnake says:

    @George A.: nu, pentru ca cei care voteaza in strainate ar trebui sa fie inscrisi pe o lista electorala permanenta pentru circumscriptia respectiva, lista intocmita de AEP.

  100. kinn says:

    @George: Teoretic, listele electorale permanente cuprind si listele permanente de români cu domiciul în străinătate, tinute direct de AEP. Nu stiu cum se intra/iese pe aceste liste, probabil numai prin cerere scrisa, deci mira-m-as sa fie consistente.

  101. Moromitic says:

    Mă, voi auziţi ce mesaje transmite PNL? Mă ia cu capu’…
    Cică să vină fiecare cetăţean să dea cu Subsemnatul în următoarele 30 de zile. Să-şi ia liber o zi de cozi şi să facă fiecare treaba autorităţilor. Ăştia nu sunt sănătoşi la cap, pe bune…

    http://www.adevarul.ro/actualitate/politica/varujan_vosganian-referendum-liste_electorale_permanete-adevarul_0_748725197.html

    Vicepreşedintele PNL, Varujan Vosganian, a postat un mesaj pe pagina sa de Internet în care susţine că o măsură eficientă prin care s-ar lămuri numărul real al alegătorilor este cererea în scris din partea fiecărui cetăţean de a fi reînscris pe listele electorale permanente.

    „Înţeleg că sunt tot felul de suspiciuni privind disponibilitatea primarilor de a reactualiza listele. Că nu au interes, că sunt pedelişti şi vor ca să fie un cvorum cât mai mare pe ţară, că primesc fonduri în funcţie de populaţie, că, în felul ăsta, scade numărul parlamentarilor din judeţ etc.etc. (…)De aceea, cred că cea mai bună soluţie ar fi ca, în termen de treizeci de zile, fiecare cetăţean român să solicite în scris reînscrierea pe listele electorale. Astfel vom avea cvorumul real“, propune vicepreşedintele PNL .

    Potrivit acestuia, această măsură ar însemna ca votul să fie exprimat doar de cei înscrişi pe listă, întrucât „astfel vom şti, cu certitudine, cine e viu şi cine nu, cine are actele de identitate expirate, cine e în Noua Zeelandă şi nici prin cap nu-i trece să voteze etc.etc“.

    Referitor la românii din străinătate care doresc să voteze,Varujan Vosganian propune înscrierea pe listele electorale prin ambasade. „La aceasta să se adauge, ca o corecţie, listele cu persoanele care au interdicţie de a vota, în urma unor condamnări sau a unor diagnostice medicale, Şi cu asta am lămurit chestiunea“, conchide vicepreşedintele PNL.

  102. Sevraj says:

    @kingsnake
    La locale sunt alte liste. Spre exemplu, la sectia unde am fost eu au fost trecuti la locale si strainii cu domiciliul in raza sectiei si au fost scosi cetatenii roamni cu domiciliul in strainatate (cei care la referendum votau cu pasaportul, fiindca la inscrierea rezidentei pe pasaport autoritatile romane iti opresc cartea de identitate). Faptul ca sunt multi romani in strainatate care nu au rezidenta inscrisa pe pasaport si apar pe liste tine in exclusivitate de alegerea lor de a se adresa sau nu autoritatilor romane in acest sens, pentru ca acest lucru nu e facut automat.

  103. Sevraj says:

    PRECIZARE:
    Aveti in vedere ca in listele electorale sunt inscrise persoane de peste 18 ani. Scaderea populatiei se vede cu o intarziere de 18 ani,
    Din datele pe ani prezentate de AEP pentru alegeri parlamentare avem urmatoarea situatie (in paranteza este anul de referinta al listelor, adica anul X-18 ani) :
    1992 – înscrişi pe liste 16,38 milioane (1974)
    1996 – înscrişi pe liste 17,21 milioane (1978)
    2000 – înscrişi pe liste 17,69 milioane (1982)
    2004 – înscrişi pe liste 18,45 milioane (1986)
    2008 – înscrişi pe liste 18,46 milioane (1990)
    2012 – înscrişi pe liste 18,31 milioane (1994)
    Daca in paranteza avem realitatea demografica exprimata de liste (anul de referinta minus 18 ani) vedem ca pana la anul de referinta 1990, corespunzator alegerilor din 2008 creste populatia de pe liste, apoi incepe o scadere, tendinta ce va continua in viitor. Astfel, daca adaugam si cresterea sperantei de viata cu 4 ani in intervalul analizat, vom vedea ca datele Evidentei Populatiei reflecta destul de bine realitatea actuala.
    Ce nu inteleg eu este cum de aceste lucruri nu sunt stiute/facute cunoscute de/catre toata lumea, fiindca mi se par evidente.

  104. George A. says:

    “a. Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi cetăţenii cu drept de vot care domiciliază în localitatea pentru care au fost întocmite. Primarul unităţii administrativ-teritoriale împreună cu serviciile de evidenţă informatizată a persoanei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor întocmeşte şi actualizează listele electorale permanente.”

    coroborat cu

    “b. Listele electorale speciale se întocmesc pentru cetăţenii cu drept de vot care … votează la secţiile de votare înfiinţate pe lângă … misiunile diplomatice … .”

    Mă face să cred că legiuitorul, în înţelepciunea sa (cum spunea un profesor de drept administrativ în facultate), a uitat să treacă la listele electorale permanente şi pe cea de la AEP cu toţi cetăţenii români cu drept de vot şi domiciliu în afara ţării şi i-a asimilat pe aceştia cu votanţii de pe listele suplimentare din străinătate.

  105. Teoretic, se poate face un referendum, care sa aiba scop de recensamant al persoanelor cu drept de vot. Se pune o intrebare de genul: “doriti sa va exercitati dreptul de vot in Romania?” Odata cu exprimarea optiunii, se inregistreaza CNP-ul votantului. Se poate pleca de la aceasta baza de date creata pt stabilitea numarului de cetateni votanti. Eventual, as lasa termen 3 zile, ca sa apuce sa voteze si cei care ar spune ca n-au avut timp. Ulterior as acorda o “perioada de gratie” in care ai putea sa intri pe aceste liste, chiar daca n-ai apucat sa votezi.
    In urma actiunii acesteia, ramane in continuare valabila “optiunea” boicotului, dar se poate stabili numarul de cetateni care au drept de vot, cu o eroare “acceptabila”.
    Probabil ca in practica e mai greu de facut asa ceva, dar teoretic, cred ca ar fi posibil chiar si intr-o luna.

  106. Doc says:

    George A.

    nu, diferența între liste e alta. Pe listele speciale se trec cetățeni ai statelor din UE care, stabiliți fiind în RO, pot dobândi drept de vot în anumite alegeri interne (de exemplu, din câte știu, în cele pentru PE).

  107. kinn says:

    Reinscrierea activa a alegatorilor pe liste nu este ceva neauzit. Asa e in SUA. Te inscrii dinainte ca sa ai drept de vot.

    Totusi, ideea de a face asta intr-o singura luna, pe fuga, este absolut idioata. Si aia din strainatate ce sa faca, sa vina 1 milion la o singura ambasada? Eu am vazut ce cozi erau la pasapoarte in Iasi acu’ doua saptamani, si era vorba doar de fractiunea celor din strainatate carora le-a expirat pasaportul in ultimul an.

  108. Daca ideea ca lumea sa se inscrie pe listele de vot intr-o luna e aberanta si pare ca nu se poate ca cei din stainatate sa se inscrie intr-un astfel de interval, atunci oare cum e posibil sa voteze intr-o singura zi?

  109. Pingback: Câteva precizări necesare despre listele electorale | La colţu' străzii

  110. Doc says:

    Kinn,

    problema masiva aici e alta. Cu siguranță că a actualiza listele astea e un lucru bun, cu siguranță că se pot aduce îmbunătățiri la lege și la aplicarea ei. Însă, dacă până acum vreun an problema era dacă regulile competiției electorale se pot schimba cu un an înainte de desfășurarea ei, orice fel de modificare, ORICE fel de modificare ar fi, în efect, o modificare a regulilor competiției electorale DUPĂ desfășurare.

    Cu toată iresponsabilitatea ei, Curtea n-a decis totuși(!) așa ceva. Comunicatul spune că dorește listele actualizate *după care s-a desfășurat referendumul*, singura interpretare pe care o văd acestui pasaj este că ideea de a modifica în orice fel regulile după care sunt întocmite aceste liste e exclusă. Pe de altă parte, nu văd cum ar putea opri practic autoritățile să facă asta. Curtea a creat deja un precedent. Mă întreb cum as suna dacă pe viitor puterea politică (care va fi aceasta) va proceda la fel în cazul alegerilor parlamentare – de exemplu. Va spune, ”eu nu-mi asum datele pe care s-au desfășurat aceste alegeri”, așa că voi redesena granițele și voi reconsidera electorii din colegii/circumscripții, voi modifica pragul electoral șamd.

  111. Lucian Sarbu says:

    @Ovidiu: categoric sunt în continuare cetățeni români! Dar nu e normal ca persoane literalmente dispărute pentru administrația din România, persoane care nu mai au carte de identitate valabilă, nu mai au nici pașaport românesc, deci sunt fizic în incapacitatea de a vota, să fie numărați ca votanți, și mai ales la un domiciliu fals. Autoritatea asta electorală trebuie să facă un lucru foarte simplu: să confrunte CNP-ul celor de pe liste și să elimine mai întâi de toate duplicatele (se pare că sunt persoane, femei în special, care apar cu numele de fată și cu cel de căsătorie), apoi decesele (câte or fi) și la final pe toți cei care nu se mai regăsesc în baza de date a poliției cu un act valid. Dacă totuși aceștia din urmă vor să voteze, nici o problemă, se pot prezenta în ziua votului la o secție de poliție / ambasadă, acolo li se fac niște formalități urgente și votează.
    Ținerea pe liste a emigranților e pur și simplu o viciere cu bună știință a acestor liste, care trebuie să conțină strict persoanele care locuiesc de facto la o anumită adresă. Oamenii ăștia nu mai au domiciliul stabil acolo unde zice lista că îl au. Deci listele conțin informații false. În clipa în care pe listă apare Gigel, cetățean român din naștere, că are drept de vot la secția cutare, pentru că locuiește la adresa cutare, dar de fapt el locuiește la 10.000 de km, acea listă e o mizerie. Nu poți pretinde cvorum în condițiile în care listele sunt falsificate.

  112. @Ovidiu nasterea e pana la urma un act administrativ. Sunt cunoscute cazuri de cetateni care desi s-au nascut nu au primit certificat de nastere, deci nici CNP, iar legal ei nu exista, chiar daca fizic s-au nascut.

  113. Ovidiu says:

    @Cristi: sigur, sunt astfel de cazuri. Așa cum sunt și cazuri de decedați neînregistrați. Dar acestea sunt marginale, sunt excepții, nu au impact statistic.

  114. Nici nu contestam asta, ce vroiam sa subliniez e ca mai mult conteaza ce se intampla cu persoana ta scriptic decat fizic si de aici si aberatiile.

  115. Sorin says:

    Am si eu ceva de spus: unul dintre judecatorii Curtii Constitutionale a afirmat ca listele electorale se afla judacatorii. Si as putea intelege acest lucru. Ce nu pot intelege insa, de ce trebuie guvernul sa sa zbata, sa faca sedinte, sa transmita sfoara-n tara, sa refaca listele electorale, de la primarii, cand ele ar fi trebui sa existe. Listele dupa care s-a votat. Eventual, toata aceasta manevra ar trebui sa atraga o mare penalizare, chiar penala, tuturor primariilor – in special functionarilor publici – care nu si-au facut datoria de a actualiza, inainte de referendum, listele electorale si transmiterea lor spre autoritatile respective. De ce mai trebuie acum sa mai asteptam sa mai refacem listele, sa se mai devalizeze leul, sa se adanceasca criza – politica si economica, sa nu se faca nimic, sa nu aiba F.M.I.-ul cu cine discuta si alte situatii tragice pe plan intern si international ? Nu era mai simplu sa avem listele gata, inainte de referendum ? Adica, acei functionari publici, care trebuiau sa faca acest lucru si nu l-au facut, sa plateasca daca se constata ca nu si-au indeplinit sarcinile de serviciu. Adica, s-au dus la lucru si ne-au sfidat, primind bani, din banii nostri, pentru ce nu au facut !!! Asta se mai cheama si furt din bunul public !!! Parerea mea, trebuie judecati pentru ca au adus prejudiciu statului si ne-au inselat ! Si totul continua …

  116. Marian says:

    @Ovidiu.
    Cu tot respectul, se aduc in discutie ingrozitor de multe legi complicate, in conditiile in care jumatate dintre cititorii de mai sus nu cunosc faptul elementar ca, strict constitutional, cetatenia romana dobandita prin nastere nu poate fi retrasa. (Exista niste motivari democratice si istorice pentru asta, nu insist, se pot exploata, daca suntem de buna-credinta, prin argumente contrafactuale.)
    Id est, atunci cand singura conditie a votului este cetatenia romana (cazul oricarui referendum sau al prezidentialelor, dar nu al localelor, de pilda), nu importa unde te afli in lumea asta mare. Id est, trebuie respinse ca rau-voitoare orice insinuari privind suspendarea dreptului de vot al expatilor/stramutatilor de orice fel.
    Propun ca cineva :)) (nu ca as vrea sa ma sustrag) sa puna de un blog de succes si pe inteles de explicat Constitutia Romaniei: de ce s-a ajuns aci, ce am castigat/pierdut facand asta, ce am castiga/pierde modificand-o etc.
    Altminteri si deviind, devine tot mai jignitor sa auzi/citesti pareri (comentarii) ale unor oameni nu doar neinformati, ci si dezinteresati de acest aspect.

  117. Marian says:

    @Doc
    3 august 2012 la 11:26 am

    Si drept de vot, si dreptul de a fi alesi, nu doar in PE, ci si in autoritatile administratiei publice centrale. Sigur, in conditiile legii organice. Stiu ca stiai asta, doar subliniam. (Imi iau doar in serios propriul indemn din comentariul anterior.)
    Constitutia Romaniei, republicata:
    Art. 16 – (4) În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii Uniunii care îndeplinesc cerinţele legii organice au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în autorităţile administraţiei publice locale.
    Art. 38 – În condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii români au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în Parlamentul European.

  118. Gigi says:

    Super! Invat istoria Romaniei. Eu care credeam ca decreteii au fost cei nascuti in ’67-’68…
    Datele statistice ne arata ca nasterile in Romania sunt in continua scadere incepand din 1974.
    Doar niste cifre: nasteri in 1974: 427 732; in 1980: 398 904; in 1985: 358 797; in 1989: 369 544. Dupa care, efectiv, incepe degringolada: 249 994 in 1993 (ultimul an complet luat in calcul).
    Pentru comparatie, in 1967 au fost 527 764 nasteri.
    Mortalitatea, in schimb, tot incepand cu 1974, creste continuu: de la 191 286 in 1974 la 231 876 in 1980, 247 306 in 1989 si 263 323 in 1993. Ca sa ramanem la un nivel comparabil (259 723 in 2010). Sper ca suntem de acord ca marea majoritate a persoanelor decedate erau majore.
    Dar aceste cifre sunt doar un detaliu. Problema de calcul vine de la cei care au parasit Romania. Ce statistici avem pentru ei? Cati, cand, de ce varste? Cati au renuntat la cetatenie (de drept si/sau de fapt)? Cati au decedat intre timp?
    Noroc ca Boc a avut grija sa spuna in lege ca cei care nu au domiciliul stabil in Romania nu figureaza pe listele electorale permanente si ca cvorumul se calculeaza numai pe baza acestor liste permanente. Game over.

Spune-ţi părerea

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s